Transports ordförande rörande beskattningsförslaget: "Tondövt av Moderaterna att inte lyssna på transportsverige!"

Regeringen lämnade igår ett förslag om en ny beskattningsmetod för all tung trafik i Sverige. Huvudsyftet med förslaget är att en gång för alla sätta stopp för fusket på svenska vägar.

– I praktiken handlar detta om satellitpositionerad gps-övervakning av godstrafik och lika skatt för alla lastbilar. Det är bra. Gps-övervakning är en fråga som Transportarbetareförbundet har drivit aktivt och högljutt under nästan tio års tid. Vi är oerhört glada att regeringen har lyssnat och förstått vikten av detta för svensk åkerinäring.

Några som tydligen inte alls har förstått detta är Moderaterna och Centerpartiet och jag måste säga att jag tycker att det är fullkomligt tondövt av att gå emot hela transportsverige som uttryckligen ber om en differentierad skatt i linje med det förslag som nu kommit. Särskilt som enda anledning Moderaterna anger är att man är emot skattehöjningar.

Jag undrar om man verkligen förstått vad det har förslaget går ut på.
Nu skall det ut på remiss under våren och vi skall naturligtvis inkomma med våra synpunkter. Men jag kan ärligt säga att de som har annat än mindre justeringar att invända mot detta skulle jag ha ett allvarligt snack med om hur de vill få ordning och reda på svenska vägar istället. Det här förslaget är bra för våra medlemmar, det är bra för svensk åkerinäring och det är bra för Sverige!

Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet

För mer information kontakta Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 37 59, tommy.wreeth@transport.se eller Maria Arkeby, kommunikationschef Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 37 52, maria.arkeby@transport.se.