Ville organisera sig fackligt – fick sparken

Allonias Sebhatu körde taxi i Stockholm och ville att företaget där han arbetade, Taxi Kurir, skulle teckna kollektivavtal. Därför började han prata med sina kollegor och startade en fackklubb. På kort tid lyckades han samla ihop över 300 intresserade kollegor.

Bara dagar senare blev han och en kollega som varit med och hjälpt till uppkallade på Taxi Kurirs huvudkontor under förevändningen att de tackat nej till för många körningar. En förseelse som vanligtvis leder till en skriftlig varning.

Men istället för att dela ut en varning klippte cheferna Allonias taxilegitimation och hotade att svartlista honom i hela branschen. Allonias kollega fick behålla jobbet, men tvingas till en veckas oavlönat arbete i taxiföretagets växel.

Beskedet väcker bestörtning bland Allonias kollegor som nu organiserar en protestaktion mot Taxi Kurirs agerande. Onsdag 18 december klockan 07-09 kommer man att dela ut flygblad vid Centralstationen i Stockholm samt vid Arlanda Express. Klockan 10:30 samlas man i en förarprotest utanför Taxi Kurirs huvudkontor på Industrivägen 2 i Hägersten.

Vi har en grundlagsskyddad föreningsfrihet i det här landet och när företag beter sig på det här sättet är det oerhört allvarligt, säger Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.

För mer information kontakta Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 46 eller Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56

Taggar: