Villkoren i taxibranschen måste förbättras

Taxiförbundet vill sänka kraven för att få taxilegitimation. De vill bland annat sänka ålderskravet på förare från 21 till 18 år. På så sätt hoppas de att den akuta bristen på taxiförare ska åtgärdas. Det är fel. Villkoren i taxibranschen måste höjas. Vi ska inte sänka kraven.

I dag finns över 100 000 personer med godkänd taxiförarlegitimation, enligt Transportstyrelsen. Knappt 15 000 av dem är verksamma förare, där cirka 80 procent är enbilsåkare. Bristen på förare finns främst bland färdtjänstbolag på landsbygden.

- Jag förstår inte alls hur sänkta krav ska leda till att färdtjänstbolag ska kunna rekrytera fler förare. Det finns massor med taxiförare där ute. Det är inte kraven som ska sänkas. Utan det är villkoren som ska förbättras. Endast då kommer fler personer att vilja jobba i branschen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande på Transportarbetareförbundet.

Samtidigt är det tydligt att den redan kraftigt avreglerade taxibranschen främst lockar till sig egenföretagare och inte anställd personal som kör färdtjänst.

- Vi behöver ta bort procentslönen i branschen och höja lönerna. Det är så vi skapar en mer hållbar taxinäring, säger Tommy Wreeth.

Pressenheten
press@transport.se

Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.