Busslink och Swebus söker nya dispenser

Swebus och Busslink har tidigare fått avslag på sina ansökningar om dispens för trafiken i Nacka och på Värmdö samt för ersättningstrafiken på tunnelbanans gröna linje och trafiken mot Norrtälje.

Kommunal har härmed tydligt visat att de inte är intresserade av att mildra de effekter som allmänheten får utstå på grund av deras strejk. Trots detta gör nu bussarbetsgivarna Busslink och Swebus ytterligare en ansökan om dispenser.

Bussföretagen har i dag gått in med ansökan till Kommunal om dispens för trafiken i Tyresö, på Ekerö och till och från Waxholm. Detta är områden som drabbas extra hårt av strejken då inget alternativ till busstrafiken finns. Även för ersättningstrafiken på tunnelbanans gröna linje söks dispens på nytt.

Det är Kommunal som har ansvaret för den skada strejken orsakar, men vi tänker göra vad vi kan för att lindra effekterna för allmänheten. Vi vill i den situation som uppstått hitta en lösning som minskar problemen i extra utsatta trafikområden, säger Peter Jeppsson, VD för TransportGruppen och Bussarbetsgivarna.

– Vi kan bara än en gång betona att det är olyckligt att Kommunal valt strejkvapnet som förhandlingsväg. De tar på sig ett stort ansvar för den skada de orsakar allmänheten i syfte att skaffa sig större löneökningar än övriga arbetsmarknaden, avslutar Peter Jeppsson.

För mer information kontakta Peter Jeppsson vd för BuA och TransportGruppen, 0730-44 71 01 eller Dag Gustavsson pressekreterare 070-319 24 44