Fortsatt ökande transporter kräver breddat och delat ansvar!

Idag presenterar TransportGruppen och Handelns Utredningsinstitut en ny sammanställning av siffror om den svenska transportnäringens långsiktiga utveckling. Rapporten, TransportGruppens Lilla Blå, visar tydligt att alla typer av transporter ökar, men att särskilt godstransporterna växer.

SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) beräknar att transportvolymen mätt i tonkilometer kommer att öka med cirka en femtedel fram till år 2020. Utgångspunkten är de drivkrafter som genereras av befolknings- och sysselsättningsutvecklingen, men även av den tekniska utvecklingen. Det är nu hög tid att den debatt som kretsar kring negativ miljöpåverkan från transporter lyfts och tar avstamp i ett helhetsperspektiv.

– Den ökning av transporterna som vi ser är en direkt följd av att den svenska ekonomin går allt bättre. Det ökar i sig efterfrågan på transporter såväl inom Sverige som internationellt. Transporterna är själva blodomloppet i det svenska samhället – det är transportnäringen som ser till att förutsättningarna för tillväxt finns, och genom ökad tillväxt så ökar också efterfrågan på våra tjänster, säger Peter Jeppsson, VD TransportGruppen som kommentar till utvecklingen.

Rapporten visar även att persontransporterna ökar, och allra mest bilresorna. De blir både fler och längre. Hela 75 % av alla persontransporter sker med bil och den vanligaste anledningen till att svenskarna reser är fritidsärenden. De står för 35 % av alla resor och fritidsresorna är därtill även de längsta. Enligt SIKAs senaste siffror är detta en utveckling som kommer att hålla i sig.

– Andra bakomliggande orsaker till att persontransporterna ökar på det här sättet är att storleken på den svenska befolkningen har ökat, likaså antalet förvärvsarbetande, samt att vi får allt högre inkomster. Men även teknikutvecklingen och levnadsstandarden spelar såklart in, förklarar Fredrik Bergström, VD HUI.

– Vi inom transportnäringen har ett delat ansvar för vår miljö med alla de privatpersoner och företag som konsumerar transporterna – våra kunder! Så nu måste debatten fokusera på att hitta gemensamma lösningar snarare är att identifiera syndabockar. Därför arrangerar vi imorgon den 9/5 Stora TransportDagen tillsammans med transportnäringens alla tunga branschorganisationer. Där kommer vi även att diskutera politiska lösningar och incitament. Därför är vi både ledsna och förvånade över att flera av de ledande politikerna i riksdag och regering har tackat nej till att delta i den viktiga debatten imorgon, avslutar Peter Jeppsson.

TransportGruppens VD Peter Jeppsson och Fredrik Bergström, VD för Handelns Utredningsinstitut finns tillgängliga på telefon för att besvara frågor och ge kompletterande kommentarer under hela förmiddagen (8/5). Peter Jeppsson, tel: 0730-44 71 01, och Fredrik Bergström, tel: 0704-97 12 04, kommer även att finnas tillgängliga för frågor under Stora TransportDagen, som arrangeras på Teaterskeppet i Stockholm den 9/5, kl. 9.00-17.00.

För ytterligare information kontakta Maria Nygren, vice vd TransportGruppen, tel: 08 762 71 07, mobil: 070-590 94 90, e-post: maria.nygren@transportgruppen.se.

Ladda ner en digital pressrelease på TransportGruppens hemsida, transportgruppen.se