Klimatberedningen missar sambandet

– Klimatberedningen har goda intentioner men missar det viktiga sambandet; det är skadeverkningarna från transporter som behöver minska, inte transporterna i sig, säger Maria Nygren vice vd TransportGruppen.

– Klimatberedningen är överens om att bygga ut kapaciteten för järnväg med 50 procent till 2020. Det är bra med infrastruktursatsningar som kan skapa nya transportmöjligheter, men spåret kommer omöjligt leda fram till ICA i Älvkarleby eller familjen Olsson på Pilgränd.

– Det glöms ofta bort att hela 65 procent av godset fraktas på sträckor under 10 mil, och då finns inga reella alternativ till lastbilen. Det säger sig därför självt att om man verkligen vill åstadkomma hållbara och klimatanpassade godstransporter handlar det inte om att ”stoppa lastbilarna”. Det handlar i stället om att hållbarhetsanpassa alla länkar i transportkedjan.

– Svenska staten lägger ned stora stödbelopp på att subventionera miljöbilar på personbilssidan, men var finns satsningarna på yrkestrafiken? Våra företag vill miljösatsa men de måste få råd att miljösatsa! Höjda bränslepriser och kilometerskatt kommer inte att ta oss dit vi vill, därför är det hög tid att ge positiva incitament till alla de transportföretag som får samhället att fungera.

– Transporter ser till att mjölkpaketet finns i butikens hylla. Transporter ser till att du har flingor på köksbordet. Transporter ser till att du tar dig till jobbet. Transporter ser till att ta dig till nära och kära. Transporter kan göras effektivare och mer klimatsmart, men vi kommer alltid att behöva dem, avslutar Maria Nygren.

Läs TransportIndikatorn om människors vilja att betala för miljöanpassade transporter på www.transportfakta.se

För mer information kontakta Maria Nygren på 08-762 71 07, 070-590 94 90 eller pressekreterare Dag Gustavsson på 08-762 71 69, 070-319 24 44