Kommentar till Kommunals besked om dispenser

– Kommunals agerande är ett hån mot resenärerna. Det är en konfliktåtgärd utan proportioner och det är orimligt att de utsätter allmänheten för denna skada, i synnerhet när syftet är att tvinga till sig högre löneökningar än vad andra på arbetsmarknaden fått, säger Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen och Bussarbetsgivarna med anledning av Kommunals närmast totala avslag på arbetsgivarnas sökta dispenser.

Kommunal lämnade sent på måndagen negativt besked på majoriteten av de dispenser som arbetsgivarna sökt för busstrafik i några områden där spårtrafik inte är ett alternativ.

Den enda trafik som Kommunal beviljat dispens för är ersättningstrafiken för pendeltågen mellan Västerhaninge och Nynäshamn. Den strejk som nu bryter ut vid midnatt kommer därför att drabba allmänheten synnerligen hårt.
– Jag får massor av telefonsamtal från människor som är förtvivlade över att de kommer förlora inkomst när de inte kan komma till jobbet och människor är ledsna och gråter därför att de riskerar hälsan om de inte kan åka på täta läkarbesök som de behöver. Människor som hör av sig till oss är upprörda och arga över att Kommunals strejk slår mot de redan utsatta, de som inte har någon bil och är beroende av kollektivtrafiken. Folk tycker att facket brukar värna de svaga, men att man nu i stället slår mot de svaga grupperna, säger Peter Jeppsson.

– Vi bjöd till och sa ja till medlarnas bud, men Kommunal sade nej och lämnade i samma stund in sitt strejkvarsel. I ljuset av detta kan det inte nog poängteras att bussförarna har blivit erbjudna samma löneökningar som alla andra på arbetsmarknaden har fått. Men nu kräver de en högre löneökning än till exempel sjuksköterskorna, avslutar Peter Jeppsson.

För mer information kontakta Peter Jeppsson vd för BuA och TransportGruppen, 0730-44 71 01 eller Dag Gustavsson pressekreterare 070-319 24 44