Kommunal varslar på nytt i stället för att förhandla

Kommunal förhandlade inte i går och i natt - de kom endast med sin gamla beställning på löneökningar och andra krav. Och det gick inte att diskutera. Dessutom hade de lagt till lite nytt om pensionskostnader och arbetstidsberäkning som parterna tidigare varit överens om. Våra kompromissförslag var de inte intresserade av.

När nu Kommunal åter sätter strejken i Stockholm i kraft och startar strejk i Västerbotten så slår det återigen hårt mot alla de som är beroende av bussen för att kunna transportera sig.

De nya stridsåtgärderna som riktar sig mot expressbusstrafiken och flygbussarna slår mot alla de semesterlediga som antingen reser till flygplatsen med buss, eller som reser till sitt semestermål någonstans i Sverige med bussen.
Kommunal vill ha konkurrensneutralitet jämfört med de åtta kommunala bussföretagen. I så fall bör de hålla tillbaka sina krav eftersom bussförare i de kommunala företagen har lägre genomsnittlig lönenivå än de privata.

- Om det är konkurrensneutralitet i lön som Kommunal vill uppnå bör de genast acceptera vårt lönebud. Då skulle de kommunalt anställda förarna knappa in lite på våra förares lönenivå, säger Peter Jeppsson i en kommentar till Kommunals utspel om konkurrensneutralitet.

- I stället väljer Kommunal att fortsätta strejkandet. De vill inte ens diskutera våra kompromissförslag och de anser att vårt nya ökade lönebud är ”alldeles för lågt”. Men de har inte några förslag att komma med i stället för sina ursprungliga krav. Det går inte att förhandla med en motpart som inte är beredd att själv också göra eftergifter, fortsätter Peter Jeppsson.

För ytterligare information kontakta Peter Jeppsson, 0730-447101 eller Dag Gustavsson, pressekreterare, 0703-192444.