Nyktra chaufförer är i allas intresse

– Fackets agerande är oansvarigt. Det är mycket svårt att förstå resonemanget om integritetskränkning om det är så att vi kan förebygga trafikdöd och missbruk. Jag menar att det borde vara lika ”obehagligt” att inte kunna starta sitt fordon på gårdsplanen som att inte lyckas få ut sin nyckel, säger TransportGruppens vd Peter Jeppsson, med anledning av att Transportarbetareförbundet idag lämnat in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen angående att återvinningsföretaget Ragn-Sells varslat två skyddsombud om uppsägning för att de bojkottar företagets alkoholtest.

– Jag är milt sagt förvånad över vår fackliga motparts agerande. I grund och botten handlar det hela om betydelsen av alkolåsets placering – i fordonet eller inomhus. Om vi i grundfrågan inte står längre ifrån varandra än så, borde problemet ha kunnat lösas innan Ragn-Sells tvingades varsla de två skyddsombuden. Det hade varit mycket bättre om vi tillsammans, arbetsgivare och fackförbund, på ett konstruktivt sätt försökt att förebygga missbruk och bejaka trafiksäkerhetsarbetet. Istället tvingas vi ägna tid och kraft åt att strida om saken i Arbetsdomstolen – det känns inte bra.

– En bra arbetsplats förutsätter att vi bryr oss om varandra. Ju tidigare det upptäcks att någon anställd har problem med alkohol eller droger desto större är chansen att det går att komma tillrätta med hans eller hennes problem. Lika viktigt som det är att hjälpa till med eventuell rehabilitering och andra stödåtgärder är det att förhindra att alkohol- eller drogpåverkade förare överhuvudtaget ger sig ut i trafiken.

Förra året dog 490 personer i trafiken varav drygt 100 dödsfall var alkoholrelaterade. Antalet skadade i trafiken var cirka 20 000 varav cirka 1 500 var alkoholrelaterade.
– Var och en av oss kan föreställa sig vilka risker som finns förenade med att en tung lastbil framförs av en alkohol- eller drogpåverkad förare. Det är självklart att varje ansvarsfull transportarbetsgivare måste kunna kräva att anställda som ska ut och köra på allmän väg ställer upp på vissa kontrollåtgärder i syfte att förhindra olyckor, avslutar Peter Jeppsson.

För ytterligare information, kontakta Peter Jeppsson VD, tel 08-762 71 01 eller 0730-44 71 01, eller pressekreterare Dag Gustavsson 070-319 24 44