Oansvarigt agerande i pågående helikopterkonflikt

Svensk Pilotförening (SPF) kräver 15 000 kronor per pilot och pass för en helikopter som räddar liv.
– De har gått för långt. Att facket överhuvudtaget tar ut denna livsavgörande verksamhet i konflikt är oansvarigt, menar Per Helgesson, förhandlare för Flygarbetsgivarna (FlygA).

Helikopterkonflikten, som är en övertids- och nyanställningsblokad, har pågått sedan slutet av mars och omfattar ett hundratal piloter. Lufttransport är ett företag som dragits in i konflikten och det är chefen för detta företag, Henry Hansen som tillsammans med verksamhetschefen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, doktor Björn A Svensson, åberopat undantag för skyddsarbete och samhällsviktiga funktioner. Konflikten kan drabba människor över hela landet eftersom det är Akademiska sjukhusets upptagningsområde.

SPF har medgivit dispens, men kravet om ersättningen har passerat alla gränser: ”Helikopterföretaget ska, förutom avtalad ersättning till berörd pilot, betala en dispensavgift till pilotföreningen om 15 000 kronor per pilot och pass om dispensen utnyttjas.”

– Fackets krav är närmast oanständigt, men företaget har tagit sitt ansvar och meddelat att de betalar dispensavgiften, därför att för oss handlar det om liv. För piloterna, som redan har i det närmaste dubbelt så hög lön som sjuksköterskorna, handlar det om än mer pengar, säger Per Helgesson.

För ytterligare frågor ring Per Helgesson, förhandlare FlygA, 0730-44 71 27 eller
Dag Gustavsson, pressekreterare, 070-319 24 44