Pris och restid mer avgörande än miljön vid köp av transporter

I en färsk undersökning som gjorts bland företag i transportnäringen har vi fått svar på vad som styr kundens val av transport för gods liksom för personer. Ett kriterium som inte helt oväntat ökat i vikt är transporternas miljöpåverkan, men priset liksom restiden är ändå viktigare för de flesta kunder. Resultatet är intressant utifrån samhällsdebatten som ofta lyfter kundens makt att skapa efterfrågan på miljösmarta tjänster och produkter.

De kriterier som ledande befattningshavare i företagen inom transportnäringen uppfattar som viktigast när kunden köper godstransporter är priset. Andra faktorer som ses som viktiga är punktliga och säkra leveranser.

De faktorer som anses vara viktigast för affärsresenären är restid och pris. För privatpersoner är bilden densamma som för affärsresenärer frånsett att priset bedöms vara en viktigare faktor än restid. Det uppskattas dessutom som viktigare att resan är enkel att beställa än att tidtabellen hålls.

Undersökningen är framtagen i samarbete med HUI, Handelns Utredningsinstitut.

Hela undersökning bifogas här men går också att finna senare under dagen på transportfakta.se

För mer information kontakta pressekreterare Dag Gustavsson, tfn: 08-762 71 69, 070-319 24 44