Transtema tecknar ett treårigt avtal med Cellnex

Transtema Network Services (“TNS”), ett dotterbolag till Transtema Group AB (publ) har vunnit ett avtal med Cellnex som underhållspartner relaterat till Cellnex torninfrastruktur i Sverige

Parterna har idag den 1 december tecknat ett avtal som träder i kraft den 1 februari 2022. Avtalets löptid är tre år med option på förlängning med 1+1 år. TNS är en ledande leverantör i Sverige för drift och underhåll av telekomnät. Cellnex är Europas marknadsledande tornföretag med verksamhet i 12 länder.

Avtalet omfattar förebyggande och korrigerande underhåll och tillhörande arbeten av Cellnex mer än 2700 torn- och takplatser över hela Sverige. Det totala uppskattade värdet av kontraktet är cirka 20 MSEK men kan komma att öka med ytterligare tilläggsbeställningar.

"Vi är stolta över att bli utvalda av Cellnex, ett ledande företag inom sitt område, det är en perfekt matchning med våra nuvarande åtaganden och passar väl in i vår strategi", säger Magnus Eriksson VD för Transtema Network Services.

"Avtalet är ett långsiktigt partnerskap och med Transtemas kunnande och expertis känner vi oss säkra på att vår infrastruktur kommer att underhållas väl för att betjäna våra kunder på bästa möjliga sätt", säger Staffan Lindbäck, VD för Cellnex Sverige.

Transtema är ett av Sveriges ledande företag inom design, byggnation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, kommuner, kraftbolag samt större företag. Transtema tillhandhåller också nätverksutrustning, tjänster och produkter inom datalagring samt IoT-lösningar. Transtema grundades 1997. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2020 var 1 405 Mkr (1 497). Antal anställda i koncernen är ca 1 100. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.

Om Cellnex

Cellnex Telecom är Europas ledande leverantör av trådlös telekommunikation och torninfrastruktur, med verksamhet i 12 länder. Företaget har vuxit snabbt de senaste fem åren. Cellnex samarbetar med alla mobiloperatörer kring utbyggnaden av 5G-nätverk. Företaget är en innovativ och expansiv infrastrukturleverantör, med verksamhet inom flera olika teknologier på telekommarknaden. Cellnex etablerades nyligen i Sverige, där de erbjuder en mängd olika torn-, takplatser och andra strukturer för utrustning till trådlös kommunikation. I Sverige driver företaget mer än 2 700 anläggningar och är en komplett tjänsteleverantör av utbyggnads- och anläggningsoptimerings-tjänster samt drift och underhåll.

Henning Sveder, CFO, 031-746 83 00

Transtema är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande  den 1 december 2021 kl 15:30.