Antalet tolkningar på distans har ökat med 50 procent

Antalet tolkuppdrag till svenska myndigheter som sker på distans har ökat med 50 procent jämfört med innan pandemin. Trots att pandemin nu är över finns inga tecken på att utvecklingen skulle avta.

Innan pandemin utförde tolkföretaget Transvoice ungefär vartannat tolkuppdrag på distans. I och med pandemin och restriktionerna växte behovet av distanstolkningar kraftigt. I februari 2022 när pandemirestriktionerna slopats var distanstolkbehovet fortsatt stort. Idag sker 75 procent av tolkuppdragen på distans, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med innan pandemin.

– Under pandemin förmedlades 90 procent av tolkuppdrag på distans, vilket var en stor omställning för alla i branschen. Dessutom var det en utveckling som redan påbörjats innan pandemin men som sedan accelererades när restriktionerna infördes. Men nu ser det ut som att situationen är här för att stanna, säger Jonas, VD på tolkföretaget Transvoice.

Distanstolkning bidrar till att hålla nere kostnaderna samtidigt som det är ett mer effektivt arbetssätt, eftersom det minskar väntetiderna för de som är i behov av en tolk. Dessutom går det i linje med den digitala utvecklingen som finns hos svenska myndigheter.

En av de myndigheter som valt att jobba med distanstolkning är Arbetsförmedlingen. Deras användning av distanstolktjänster har sedan 2019 nästan fördubblats. Bakom den dramatiska ökningen ligger pandemin och kriget i Ukraina.

– Jag ser positivt på utvecklingen av distanstolkning och jag hoppas på att detta ska kunna leda till en ännu bättre användarupplevelse för de arbetssökande, tolkanvändarna på Arbetsförmedlingen samt tolkarna. Arbetsförmedlingens digitala arbete hade varit betydligt svårare annars, säger Stina Sundkvist, kvalificerad handläggare och ansvarig för tolktjänsterna på Arbetsförmedlingen.

Fakta om Transvoice leverans

• 2019 - 50% distanstolk, 50% tolk på plats (325 000 distansuppdrag, 325 000 kontaktuppdrag)
  • 2020 - 90% distanstolk, 10% tolk på plats (585 000 distansuppdrag, 65 000 kontaktuppdrag)
  • 2021 - 90% distanstolk, 10% tolk på plats (585 000 distansuppdrag, 65 000 kontaktuppdrag)