Äldrevården hos Tre Stiftelser räddad, förnuftet segrade i domstolen

Högsta förvaltningsdomstolen beslutade igår onsdag att ge Tre Stiftelser rätt i tvisten mot IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som hade avslagit Tre Stiftelsers ansökningar om tillstånd att bedriva äldrevård p.g.a. att stiftelsernas ansökningar hade kommit in för sent, i förhållande till en övergångsregel. Enligt Högsta förvaltningsdomstolen kan denna för­sening inte i sig ligga till grund för att avslå ansökningarna. Domen betyder att Tre Stiftelser har möjlighet att fortsätta bedriva sin mycket uppskattade och nationellt uppmärksammade äldrevård i Göteborg.

”Förnuftet har segrat! Vi är extremt tacksamma att domstolen såg att det mest rimliga var att se till vårdkvalitet och lämplighet snarare än att stirra sig blind på vilket datum ett papper in­kom till en myndighet,” säger Sandra Hultén Johansson, direktör på Tre Stiftelser.

Sedan 2017 kräver socialtjänstlagen att enskilda aktörer måste ha tillstånd för att bedriva äldreomsorg. Syftet med lagkravet är att förhindra kriminella och oseriösa aktörer från att verka inom välfärdssektorn. Det var långt ifrån självklart att Tre Stiftelser omfattades av det nya kravet på tillstånd, men när det stod klart ansökte Tre Stiftelser om tillstånd. IVO begärde också att Tre Stiftelser skulle åtgärda bristen på tillstånd genom att ge in tillstånds­ansökningar enligt de nya reglerna. När Tre Stiftelser hade gett in tillståndsansökningarna valde IVO emellertid att avslå ansökningarna, av det enda skälet att ansökningarna hade kommit in till myndigheten för sent i förhållande till en övergångsregel till de nya reglerna om tillstånd. Enligt Högsta förvaltningsdomstolen var det dock inte ett korrekt agerande av IVO att avslå ansökningarna av det skälet.

”Domen sätter punkt för en lång process och en osäkerhet om framtiden som har varit väldigt påfrestande. Nu ser vi fram emot att i stället kunna lägga energi på att utveckla och satsa på verksamheten för Göteborgs äldre,” säger Sandra Hultén Johansson.

För mer information, v.v. kontakta:

Sandra Hultén Johansson

Direktör
Tre Stiftelser
sandra.hulten@trestiftelser.se

Om Tre Stiftelser:
Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Sammanlagt bor här 360 personer.

Tre Stiftelsers verksamhet står under Göteborgs Stads tillsyn då samtliga platser beläggs av staden. Det är också staden som utser de revisorer som granskar stiftelserna. Tre Stiftelser har en av Göteborgs kommunfullmäktige tillsatt styrelse och revision och är under kommunal kontroll.
www.trestiftelser.se

Bakgrundsinfo
Sedan 2017 kräver socialtjänstlagen att privata entreprenörer måste ha tillstånd för att bedriva äldreomsorg. Syftet med lagen är att förhindra kriminella och oseriösa aktörer från att verka inom välfärds­sektorn. Det var långt ifrån självklart att Tre Stiftelser omfattades av det nya kravet på till­stånd, men när det stod klart att tillstånd krävdes ansökte Tre Stiftelser om det. IVO ansåg däremot att tillståndsansökningarna hade kommit in för sent och att tillstånd därför inte skulle beviljas.

Verksamheter i stiftelser har ett regelverk som är specialanpassat för att försvåra den typen av förändringar som t.ex. att låta någon ta över stiftelsens verksamhet. Stiftelseformen är ett sätt att över tid skydda syftet för vilket stiftelsen skapades, så om man ska ändra någon för­ut­­sättning för stiftelsens verksamhet krävs det en ändring i stiftelsens stadgar. Frågor om stadge­­­ändringar tar lång tid att behandla och beviljas sällan för att förhindra just sådana för­­ändringar.

Begränsade möjligheter finns att upplösa en stiftelse, men det kräver i regel att stiftelsens tillgångar har tagit slut eller att stiftelsen går i konkurs.

Foto: En av Tre Stiftelsers trädgårdar i försommarblomning
Ulrika Sjöqvist, Tre Stiftelser

Förnuftet har segrat! Vi är extremt tacksamma att domstolen såg att det mest rimliga var att se till vårdkvalitet och lämplighet snarare än att stirra sig blind på vilket datum ett papper in­kom till en myndighet.
säger Sandra Hultén Johansson, direktör på Tre Stiftelser.
Domen sätter punkt för en lång process och en osäkerhet om framtiden som har varit väldigt påfrestande. Nu ser vi fram emot att i stället kunna lägga energi på att utveckla och satsa på verksamheten för Göteborgs äldre.
säger Sandra Hultén Johansson.