Cykelpremiär på Tre Stiftelsers äldreboende

Nyligen var det premiär för den nyinköpta parcykeln på Tre Stiftelsers äldreboende Vegahusen vid Slottsskogen i Göteborg. Nu kan hyresgästerna tillsammans med medarbetare eller anhöriga cykla ut i den grönskande omgivningen och njuta av den friska luften.

Ulla-Britt Zackrisson och Sara Ali

Med ett leende på läpparna susade hyresgästen Ulla-Britt Zackrisson tillsammans med undersköterskan Sara Ali ut genom äldreboendets grindar. ”Det är väldigt roligt! Nu kan jag cykla ända bort till Botaniska Trädgården”, säger Ulla-Britt som redan provat cykeln flera gånger.

”Många av våra hyresgäster tillhör en generation som är van vid att cykla”, säger enhetschef Satu Piuva som tagit initiativet till cykelinköpet. Cykeln har plats för två personer,  en eller båda kan trampa synkroniserat eller i egen takt. Den är eldriven och anpassad för att även personer med funktionshinder ska kunna åka med.

Satu Piuva

”En av hyresgästerna som fick prova cykeln blev överlycklig när hon kände vinden i håret”, berättar Satu. ”Det är en frihetskänsla och ett alternativ till andra sätt att röra sig och se sig omkring. Reaktionerna har varit väldigt positiva från såväl hyresgäster och medarbetare som anhöriga. Nu har vi satt upp en bokningslista och vi ser fram emot att den blir fulltecknad hela tiden”.

Cykeln kommer från det svenska företaget Trident och finns att läsa om här:  www.trident.se/SV/Fordon/Produkter/cid/67

I Tre Stiftelsers verksamhet sätts hyresgästerna och deras hälsa i centrum. Den nyinköpta cykeln är ett led i detta liksom satsningen på en omfattande kulturverksamhet. Av de många aktiviteter som varje dag genomförs är flera relaterade till rörelse i någon form, men det kan också handla om utflykter och besök – allt med syftet att öka välbefinnandet genom att göra dagen meningsfull. Det är ofta små saker som gör stor skillnad. På temat rörelse har också hyresgästerna tillgång till gym och erbjuds träning med personlig tränare.

Satu Piuva
Enhetschef, Vegahusen

satu.piuva@trestiftelser.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på fyra olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium där även Kallebäck ingår. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 400 personer.  För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se