Göteborgs Symfoniker ”flyttar” in hos Tre Stiftelser

Kultur är en viktig del i Tre Stiftelsers verksamhet och på alla adresserna erbjuds en omfattande kulturverksamhet. Men sedan 13 mars är det besöksförbud på samtliga boenden på grund av coronaviruset. Därför är glädjen stor att Göteborgs Symfoniker ”flyttar” in i Tre Stiftelsers boenden genom sitt digitala konserthus, GSOplay. Man kan lyssna på konserterna i det digitala konserthuset dygnets alla timmar, men två dagar i veckan kommer Tre Stiftelsers hyresgäster nu att kunna njuta av nya konserter från Göteborgs Symfoniker.

GSO Ola Kjelbye

På grund av corona-pandemin har många konserter och större evenemang ställts in. Och där är Göteborgs Symfoniker inget undantag. Samtliga planerade konserter är uppskjutna. Men i övertygelsen om musikens inneboende och enande kraft kommer inspelade konserter att läggas ut på gsoplay.se. Här kan alla utan kostnad uppleva Göteborgs Symfoniker på nätet eller via app. Så även hyresgästerna på Tre Stiftelsers boenden: Änggårdsbacken, Lillekärr, Vegahusen, Otium och Kallebäck.

”Vi har många bevis på att musik är bra och betydelsefullt för ett ökat välbefinnande och därför erbjuder vi vanligtvis våra hyresgäster ett brett utbud av all slags musik, så även uppträdanden. Men nu när saker inte är normala i dessa orostider är det väldigt glädjande att vi kan få tillgång till Göteborgs Symfonikernas digitala arkiv. Det kommer att betyda jättemycket för våra hyresgäster. Ipads och AppleTV finns tillgängliga så tekniken är redan på plats ”, säger Jessica Bendix, kultursamordnare på Tre Stiftelser.

Gunni Pettersson med sin Ipad

Coronaviruset oroar naturligtvis många människor runt om i världen. Och där är Tre Stiftelsers hyresgäster självklart inte något undantag. Men där kan musiken komma att spela en stor roll.

”Det är härligt att Göteborgs Symfoniker får flytta in i Tre Stiftelsers boenden genom vårt digitala konserthus, GSOplay. Vi hoppas att vi ska kunna sätta lite guldkant på vardagen och bidra till anledningar att sitta och njuta av en konsert tillsammans eller var för sig på tryggt avstånd via en surfplatta. Konserterna är helt gratis och innehållet fylls hela tiden på med klassiska pärlor från våra tidigare inspelningar med Sveriges Nationalorkester från Konserthusets scen”, säger Eva Essvik, affärsutvecklare på Göteborgs Symfoniker.

Göteborgs Symfonikers ambition är att varje tisdag och fredag erbjuda en ny konsert hämtad från orkesterns omfattande arkiv med internationella artister som Santtu-Matias Rouvali, Barbara Hannigan och Kent Nagano. I en första omgång har fyra inspelningar lagts upp: Sibelius första och andra symfonier, Richard Strauss tondikt Don Juan och Beethovens andra pianokonsert med Mari Kodama som solist. Samtliga under ledning av orkesterns chefdirigent Santtu-Matias Rouvali.

Besök gärna www.gsoplay.se för mer information om det digitala konserthuset, som är öppet för alla.

Fakta Digitala Kulturmöten
Forskningsstudien Digitala kulturmöten är ett samarbete mellan Göteborgs Symfoniker, Musik i Syd, Göteborgs universitet och Betaniastiftelsen och med stöd av Familjen Kamprads Stiftelse. Läs mer om projektet här: www.gso.se/goteborgs-symfoniker/kulturarenan-digitala-kulturmoten

Och här finns även en film:  https://vimeo.com/370100525

Foto 1: Göteborgs Symfoniker
Foto 2: Gunni Pettersson, Änggårdsbacken

Jessica Bendix
Kultursamordnare, Tre Stiftelser
jessica.bendix@trestiftelser.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på fyra olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium där även Kallebäck ingår. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 400 personer.  För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

Kultur är en viktig del i Tre Stiftelsers verksamhet och på alla adresserna erbjuds en omfattande kulturverksamhet. Men sedan 13 mars är det besöksförbud på samtliga boenden på grund av coronaviruset. Därför är glädjen stor att Göteborgs Symfoniker ”flyttar” in i Tre Stiftelsers boenden genom sitt digitala konserthus, GSOplay. Man kan lyssna på konserterna i det digitala konserthuset dygnets alla timmar, men två dagar i veckan kommer Tre Stiftelsers hyresgäster nu att kunna njuta av nya konserter från Göteborgs Symfoniker.

Jessica Bendix, kultursamordnare på Tre Stiftelser
Eva Essvik, affärsutvecklare på Göteborgs Symfoniker