Hysén spred glädje på puben på äldreboendet

Tidigare i år invigdes puben på Tre Stiftelsers äldreboende Otium i Göteborg. I går var det dags för Glenn Hysén att gästa puben för att prata om sin fotbollskarriär. Fotbollslegenden kände sig snabbt som hemma. Och ja, det blev en och annan vits.
Vi fann varandra rätt fort eftersom vi har samma intresse för att berätta historier och så fotbollen förstås. Glenn Hysén är en riktigt härlig göteborgare”, säger Lars Törnqvist, 88 år och hyresgäst på Otium.

Glenn Hysn med Lars Trnqvist p Otium Foto Tommy Holl

Det är inte första gången Glenn Hysén besöker något av Tre Stiftelsers äldreboenden i Göteborg. Han har tidigare varit bland annat på Änggårdsbackens äldreboende. Men den här gången var det alltså Otiums tur att få besök av den förre storspelaren.
”Glenn är ju en känd profil i Göteborg och många av våra hyresgäster vet vem han är. Hans besök betyder jättemycket. Vi vill skapa bra aktiviteter för hyresgästerna och försöka skapa en känsla att man inte ska vara begränsad för att man bor på ett äldreboende. Här ska man ha möjlighet att göra samma saker som om man bor hemma”, säger Maria Dreyer, enhetschef på Otium.

Glenn Hyséns lättsamma sätt gick hem hos hyresgästerna på Otium. Från den framgångsrika fotbollskarriären med spel i landslaget, IFK Göteborg, PSV Eindhoven, Fiorentina och Liverpool hämtades minnen och berättelser innan kvällen gick över till historier och göteborgsvitsar. Det blev många härliga skratt.
”Glenn bjöd verkligen på sig själv vilket gjorde att hyresgästerna också hängde på. Det var många roliga historier, vitsar och skratt”, säger Maria Dreyer.

Glenn Hysn besker puben p Otium Foto Tommy Holl

Huvudpersonen trivdes lika bra som hyresgästerna i den lilla mysiga puben och besöket gav honom mersmak.
”Jag har varit ute på äldreboenden många gånger. Jag tycker det är viktigt. Jag hamnar väl själv på ett äldreboende någon gång och då kommer jag säkert uppskatta om det kommer någon på besök. Att det händer något. Nu är ju det här stället kanon med en pub och att de boende kan ta sig en öl och tjöta lite. Kan jag bidra genom att berätta några historier och tjöta lite så är jag nöjd”, säger Glenn Hysén.

Foto: Tommy Holl

För mer information:
Maria Dreyer
Enhetschef, Otium, Tre Stiftelser
Tel: 031 704 27 89

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på fyra olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer.  För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

Lars Törnqvist, 88 år och hyresgäst på Otium
Maria Dreyer, enhetschef på Otium