IVO ger klartecken till Tre Stiftelsers äldreboenden

Tre Stiftelser får tillstånd att fortsätta driva äldreboenden i Göteborgs stad. Beslutet från tillsynsmyndigheten IVO sätter punkt för en lång period av juridiska stridigheter och ovisshet för de 360 äldre som har sina bostäder, trygghet och omsorg i stiftelsens fastigheter.

Tre Stiftelser har bedrivit äldrevård sedan 1700-talet. 2017 förändrades socialtjänstlagen för att komma åt kriminalitet i den privata välfärdssektorn. Eftersom Tre Stiftelser är en kommunalt styrd verksamhet trodde ingen att det tillstånd som krävdes av privata utförare skulle krävas av stiftelsen.

Först 2019, när det stod klart att tillståndet var nödvändigt, skickades ansökan in. Då var det för sent ansåg IVO, som därför drog in tillståndet att bedriva äldrevård.

Högsta förvaltningsdomstolen höll däremot med om att förseningen inte var tillräcklig som skäl att dra in tillståndet och återförvisade ärendet till IVO i juni i år.

I sitt nya beslut beviljar IVO alltså det nödvändiga tillståndet och konstaterar att Tre Stiftelser uppfyller kraven gällande god kvalitet, säkerhet och lämplighet för att bedriva äldrevård.

”Det är skönt att vi nu äntligen kan lägga de juridiska tvisterna bakom oss för att tillsammans med Göteborgs stad satsa helhjärtat på att ge våra äldre den bästa möjliga omsorgen även i framtiden”, säger Sandra Hultén Johansson, direktör på Tre Stiftelser.

Bilder: Trädgårdsfest på Vegahusen under Tre Stiftelsers festival Way out Vega augusti 2023
Fotograf: Emil Jacobsson

För mer information, v.v. kontakta

Sandra Hultén Johansson
Direktör
Tre Stiftelser
Mobil: 076-72 18 808

Sandra.hulten@trestiftelser.se

Om Tre Stiftelser:
Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Sammanlagt bor här 360 personer.
För mer information se vår hemsida
www.trestiftelser.se

Det är skönt att vi nu äntligen kan lägga de juridiska tvisterna bakom oss för att tillsammans med Göteborgs stad satsa helhjärtat på att ge våra äldre den bästa möjliga omsorgen även i framtiden.
säger Sandra Hultén Johansson, direktör på Tre Stiftelser.