• Tre Stiftelser/

Kultur och aktivitet fortsatt viktigt för hyresgästerna – äldreboendet Tre Stiftelser hittar nya vägar i coronatider

Med ständigt fokus på hyresgästernas välmående jobbar Tre Stiftelser hårt med att åstadkomma ljusglimtar, aktiviteter och glädje på alla sina adresser även i coronatider. Igår underhöll ungdomar från aktivitetshuset GoBaow med dans och sång i trädgården på Vegahusen. Publiken fick njuta från åskådarplats på balkongerna och på uteplatsen.

Petra Johansson o GoBaow i Vegahusens trdgrdFull fart med GoBaow i Vegahusens trdgrd

Tre Stiftelsers hyresgäster är vana vid hög grad av aktivitet, kultur och händelser på boendena. Det påverkas förstås av corona. Familj och vänner får inte hälsa på, några externa föreläsare eller besök är inte tillåtna och alla gruppaktiviteter är inställda. Då gäller det att tänka nytt. I grunden handlar det om hyresgästernas hälsa som alltid står i centrum.

Igår var alltså GoBaow på besök för att underhålla och aktivera genom att uppträda i Vegahusens trädgård på behörigt avstånd från publiken.

"Jag har jobbat i flera år med äldreträningar hos Tre Stiftelser. Även mina ungdomsgrupper från GoBaow är i olika konstellationer involverade i arbetet med hyresgästerna. I dagsläget passade det bra att hålla till i trädgården på Vegahusen och det gladde mig att se både ungdomarnas och de äldres glädje och entusiasm,” säger Petra Johansson, ansvarig för äldreträningen hos Tre Stiftelser.

Clownerna showar hos Vegahusen

Clowner från Clownkliniken, som sedan flera år är kontrakterade att regelbundet hälsa på i de olika våningarna, har nu flyttat ut sin verksamhet och uppträder i trädgårdarna till hyresgästernas stora glädje.

Hr packas det pskgg

”Trots omständigheterna gör vi allt för att behålla fokus på det vi alltid gör – skapar en meningsfull vardag för våra hyresgäster. Med ytterligare strikta restriktioner och med våren i antågande passar det bra att flytta ut mer och mer verksamhet i våra fina trädgårdar. Det mår ju alla väl av. Dagens uppträdande med Petra och hennes ungdomar var väldigt uppiggande och det var många av våra hyresgäster som fick uppleva en positiv stund i solskenet,” berättar Marie Bernhardsson, kultursamordnare på Tre Stiftelser.

Slutligen uppmuntras hyresgästerna att använda digitala aktiviteter som videosamtal, att göra digitala museibesök och att lyssna på konserter, som sänds digitalt. Personalen hjälper till att sammanställa listor med tips på intressanta radioprogram, liksom filmer och dokumentärer som är tillgängliga på tv.

I verksamheternas trädgårdar uppdateras poängpromenaderna varje vecka och snart är det dags för den traditionella namngivningsceremonin för de hönor som varje år tillbringar några sommarmånader hos Tre Stiftelser.

”För att skydda hyresgäster och personal håller vi oss strikt till alla nödvändiga försiktighetsåtgärder. Samtidigt är det viktigt för oss att även nu skapa en vardag som hyresgästerna mår bra av. Vi får tänka i nya banor och åstadkomma det som är möjligt under de här förutsättningarna”, säger Monica Berglund, vd för Tre Stiftelser.

KanelbullarTack till personalen fr fina insatser

Om Petra Johansson och GoBaow
Petra har jobbat med äldreträningar hos Tre Stiftelser i drygt fem år. Nyligen har projektet Kropp och Knopp påbörjats med uppstart av tre nya gym. Petra har också uppgiften att utbilda verksamhetens egen personal till att träna de äldre. Till hösten beräknas gymmen vara i full gång. GoBaow är ett aktivitetshus riktat mot barn och ungdom. Dans är en viktig komponent. Alla aktiviteter leds av inspiratörer och ungdomscoacher och fokus är ungdomarnas personliga utveckling.   www.gobaow.com

Under dagen bakades 400 bullar, som delades ut till personalen som tack för gott arbete. Dagen innan var det kanellängder till hyresgästerna. Köket/bageriet levererar med hjärtat som vanligt!

Bildtexter:
1. Petra Johansson o GoBaow i Vegahusens trädgård  Foto: Tommy Holl
2. Full fart sång och dans med Gobaow i Vegahusens trädgård  Foto: Tommy Holl
3. Clowner från Clownkliniken showar hos Vegahusen  Foto: Tommy Holl
4. Clownerna packar påskgodis  Foto: Emil Jacobsson
5. Tack till personalen för fina insatser  Foto: Emil Jacobsson
6.  Kanelbullar Foto: Emil Jacobsson

PR, Tre Stiftelser

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på fyra olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium där även Kallebäck ingår. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 400 personer.  För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

Petra Johansson, ansvarig för äldreträningen hos Tre Stiftelser.
Marie Bernhardsson, kultursamordnare på Tre Stiftelser.
Monica Berglund, vd för Tre Stiftelser.