• Tre Stiftelser/

Sommarens hönor och tupp på äldreboendet har fått sina namn – i år blev det Daisy, Doris, Sirpa, Sonya och Carl-Gustaf

Under sommaren bor fyra hönor och en tupp i trädgården på Tre Stiftelsers äldreboende Änggårdsbacken i Göteborg. Igår firades deras namngivning med en ceremoni och festligheter i den vårliga och vackra miljön. Trädgården och hönorna bidrar till de boendes välmående och ingår i Tre Stiftelsers ständiga strävan efter att skapa meningsfullhet i vardagen för sina hyresgäster.

Fyra hnor och en tupp p nggrdsbacken

Hönor i trädgården är sedan ett femtontal år ett uppskattat och återkommande sommarinslag på Änggårdsbacken. Tuppen och hönorna rör sig ofta fritt i trädgården men har också ett eget litet rött hus med en inhägnad. Tidigare år har de blivit väldigt tama och de boende är med och sköter om dem och plockar ägg.

Efter uppmaningar på Facebook-sidan och på äldreboendets våningar hade det strömmat in väldigt många namnförslag på årets tupp och fyra hönor. Såväl hyresgäster, som anhöriga och personal deltog. Efter dagens namngivningsceremoni heter alltså hönorna Sirpa, Sonya, Daisy och Doris. Tuppen stoltserar med det kungliga namnet Carl-Gustaf.

Rtt hnshus med vita knutar

I samband med ceremonin hade ett femtontal hyresgäster samlats tillsammans med personal i den trivsamma trädgården. De båda trädgårdsmästarna, som också agerat domare tillkännagav namnen och alla hurrade, samt stämde upp i Kjerstin Dellerts klassiska hyllning till kung Carl-Gustaf. Därefter bjöds det på rabarberkompott med vaniljgrädde och kaksmulor.

”Vi tycker alltid – och speciellt i dessa coronatider – att det är viktigt att ordna med trevliga aktiviteter för våra hyresgäster. Namngivningen är en sedan länge återkommande och uppskattad ceremoni som i år dessutom väckt ovanligt stort intresse. Att vi har hönor i trädgården är ju också ett sätt att använda vår fina trädgård och locka hyresgästerna till nyttigt uteliv,” kommenterar Jessica Bendix, kultursamordnare på Tre Stiftelser.

Jessica Bendix
Kultursamordnare
Tre Stiftelser

Tel: 031 704 26 28
jessica.bendix@trestiftelser.se

PR, Tre Stiftelser

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på fyra olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium där även Kallebäck ingår. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 400 personer.  För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

Jessica Bendix, kultursamordnare på Tre Stiftelser.