Tre Stiftelser inviger nytt demensboende i Kallebäck

Ett totalrenoverat demensboende för 22 personer invigs nu i Kallebäck i östra Göteborg. Tre Stiftelser kan därmed erbjuda totalt ca 400 platser på fyra olika adresser i Göteborg. Boendet i Kallebäck har ambitionen att vara ett ”öppet hus” där aktiviteter utanför huset prioriteras, personalen har en hög kompetensnivå, god och vällagad mat är en självklarhet, dagliga kulturaktiviteter arrangeras som sysselsättning, träning med PT äger rum minst en gång i veckan och ny teknik används i möjligaste mån. På boendet finns det idag 16 kvinnor och 5 män med en åldersspridning mellan 70 – 98 år.

”Jag är mycket nöjd med hur boendet i Kallebäck har etablerats i gott samarbete med kommunen. Vi är en väletablerad organisation med lång historia och gott renommé inom äldreomsorgen i Göteborg och nu har vi kunnat bevisa att det är fullt möjligt att flytta konceptet även utanför den befintliga basverksamheten. Jag är också mycket nöjd med att vi har lyckats engagera bra personal med hög kompetensnivå och lång erfarenhet, något som inte är självklart i dag när det råder brist på till exempel undersköterskor,” säger Monica Berglund, VD Tre Stiftelser.
Kommentar
av Anette Johannesson, sektorchef för äldreomsorg samt hälso- och sjukvård i Örgryte/Härlanda:

”Tre Stiftelser är kända i staden för att erbjuda god vård och omsorg och är ofta ett förstahandsval när äldre har beviljats en plats på äldreboende i Göteborg. Eftersom det är lång kö till deras boenden har de önskat bygga ut något av sina tre boenden för att kunna erbjuda fler platser. Från idé till färdigt boende tar ofta många år och staden behöver fler platser nu.

När vi i Örgryte Härlanda hamnade i en situation där vi var tvungna att besluta vad vi skulle göra med en enhet som inte fortsatt kunde erbjuda korttidsplatser p g a begränsningar i lokalerna uppstod idén att erbjuda Tre stiftelser att ta över lokalerna och därmed utöka sina platser i snabbare takt. När jag kontaktade Monica Berglund tyckte hon att förslaget lät spännande. Ett gott samarbete har lett till att vi nu har en ny enhet med 22 platser för personer med demensdiagnos på Kallebäck i Tre stiftelsers regi.”
..............................................................................................................................................................................................

”På Tre Stiftelser har vi en salutogen värdegrund vilket betyder att vi ser till det friska och lyfter de möjligheter som finns. Målet är att alla ska känna KASAM, en känsla av sammanhang. Vi arbetar med begrepp som begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Ett annat verktyg är att arbeta med koncept, vi har valt tre; mat och måltidsmiljö, inne- och utemiljö samt kultur,” tillägger Monica Berglund, VD Tre Stiftelser.

Viktigt att vara en del av samhället

”Tre Stiftelser jobbar för att hyresgästerna ska vara en del av samhället med öppna hus dit t ex föreläsare, musiker eller kockar bjuds in att gästspela. För Kallebäck, som enbart består av en våning och därmed har sämre möjligheter att bjuda in till olika föreställningar innebär det i stället att det görs utflykter varje vecka, d v s de boende ger sig i stället ut på aktiviteter i staden. Det är skönt att byta miljö och lämna huset. Utflykterna kan variera mellan att åka på aktiviteter till de andra delarna av Tre Stiftelser eller att gå på museer, ”gå på stan”, komma ut i naturen – vi har ju hela Delsjön runt hörnet,” berättar Madeleine Stenqvist, enhetschef Kallebäck.

Motverkar institutionalisering
På Kallebäck görs hembesök inför varje ny hyresgäst. Det är viktigt att bilda sig en bra och rättvisande bild av vem som flyttar in. Rutiner och andra detaljer som finns i hemmet är värdefulla liksom att relationsbyggandet startar där. Hembesöket förbättrar möjligheterna att bemöta och stödja hyresgästen vid inflyttningen på Kallebäck. En viktig del i arbetet är att motverka institutionalisering. Att kunna behålla sina vanor efter en flytt är av största betydelse för en person med demenssjukdom.

Att aktivera sig är av stor betydelse
Varje dag arrangeras diverse kulturaktiviteter – det kan vara studiecirklar, allsång, bowling, Ipad-kurser och att dessutom personal och hyresgäster tränar tillsammans med PT en gång i veckan har blivit mycket uppskattat. För visst är det onödigt att dela upp träningen i olika pass bara för att det finns lite olika behov.

En sjuksköterska alltid på plats
Anki Hansson är ansvarig sjuksköterska på Kallebäck. Hon arbetar tydligt med omvårdnaden, d v s handleder och är närvarande i verksamheten. På detta vis kan sjuksköterskan själv bilda sig en uppfattning och förstå helheten av hyresgästens behov. Samtidigt blir sjuksköterskans arbete kompetenshöjande och stärkande för omsorgspersonalen.

• Besök och eventuella intervjuer för media kan bokas enligt överenskommelse – v.v. kontakta Birgitta Plyhm, birgitta@plyhm.se ; 0707 77 12 90

Birgitta Plyhm, PR

Madeleine Stenqvist
Enhetschef Kallebäck