Tre Stiftelser uppmärksammas av Arla Guldko 2023

Tre Stiftelser tog igår hem silver i den prestigefulla tävlingen Arla Guldko 2023 i kategorin Bästa Seniormatglädje. Arla Guldko är ett initiativ för att hylla vardagshjältarna i köken och sprida deras sätt att jobba med bland annat kvalitet, hållbarhet, råvaror i säsong, minskat svinn och pedagogik. Äldreboendet Kinnevaldsgården i Växjö vann förstapriset i kategorin Bästa Seniormatglädje – Vi gratulerar!

Den årliga finalgalan ägde rum i Stockholm och med på galan var Tre Stiftelsers VD Sandra Hultén Johansson, måltidschefen Emil Jacobsson och dietisten Lena Axelsson.

”Vi är oerhört glada över att vara en av finalisterna i tävlingen Arla Guldko. Att bidra till matglädje är av största vikt och något vi har sett ger stor effekt på det allmänna välbefinnandet hos våra hyresgäster. Det är fantastiskt att bli uppmärksammade för vår långsiktiga måltidssatsning på det här sättet och jag vill speciellt tacka alla duktiga och entusiastiska medarbetare som har gjort detta möjligt” säger Emil Jacobsson, måltidschef Tre Stiftelser.

Arla Guldko har funnits sedan år 2000 och har fokus på den offentliga måltiden. Juryn består av tidigare vinnare, representanter från Arla, matinspiratörer i branschen samt stjärnkockar. Utifrån ett antal bedömningspunkter utses vinnare i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola och Bästa Seniormatglädje.

”Jag är så stolt över vår verksamhet och alla medarbetare som gör det möjligt att servera mästerliga måltider dagligen till våra hyresgäster. Vi vet vad välsmakande och nyttiga måltider av god kvalitet betyder för livskvalitén”, kommenterar Sandra Hultén Johansson, direktör Tre Stiftelser.

På bild:  Sandra Hultén Johansson, Lena Axelsson och Emil Jacobsson

Läs mer om tävlingen och vinnarna här: Så fungerar tävlingen

Sandra Hultén Johansson
Direktör; Tre Stiftelser

sandra.hulten@trestiftelser.se

Måltidschef; Tre Stiftelser

emil.jacobsson@trestiftelser.se

Emil Jacobsson, måltidschef berättar om hur man jobbar med mat på Tre Stiftelser:

”Vi försöker vara boendet där vi själva skulle vilja bo. Måltiden har en central roll i vår verksamhetsplan. Det är viktigt med valfrihet och vi håller ett brett utbud. Vi har kostmöten för hyresgäster och vi skickar ut önskematsedlar till alla våningar. Köket utgår alltid från god vällagad mat.
Vi har eget bageri och serverar färskt bröd fem dagar i veckan. På Änggårdsbacken har vi en egen pizzeria för servering måndag – fredag. Vi köper närmare 100% msc-märkt fisk och totalt ca 25-30 % ekologiskt beroende på tillgång och vi jobbar även med närproducerade råvaror. Tre Stiftelser har egen dietist som jobbar nära köket och hyresgästerna, vilket är unikt i sig.
Utbildning är viktigt och det får vi i olika former - det kan vara genom validering, föreläsning, studiebesök eller praktik på andra boenden och restauranger. Vi tar även in konsulter och stjärnkockar i köket för att inspirera och utveckla.
Vi involverar anhöriga och bjuder in till olika aktiviteter såsom grillfest, kräftskiva, nobelfest, gourmetkvällar m m.
Måltiden skall vara en trevlig stund på dagen och något man ser fram emot. Vi lär känna våra hyresgäster och gäster och vet vad de vill ha. Då kan vi också ge dem personlig service och matglädje.”

Om Tre Stiftelser:
Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

Vi är oerhört glada över att vara en av finalisterna i tävlingen Arla Guldko. Att bidra till matglädje är av största vikt och något vi har sett ger stor effekt på det allmänna välbefinnandet hos våra hyresgäster. Det är fantastiskt att bli uppmärksammade för vår långsiktiga måltidssatsning på det här sättet och jag vill speciellt tacka alla duktiga och entusiastiska medarbetare som har gjort detta möjligt.
säger Emil Jacobsson, måltidschef Tre Stiftelser.
Jag är så stolt över vår verksamhet och alla medarbetare som gör det möjligt att servera mästerliga måltider dagligen till våra hyresgäster. Vi vet vad välsmakande och nyttiga måltider av god kvalitet betyder för livskvalitén.
kommenterar Sandra Hultén Johansson, direktör Tre Stiftelser.