Tre Stiftelser utbildar nyanställda genom webbaserat spel

Hur utbildar och introducerar du många medarbetare samtidigt på ett effektivt, roligt och minnesvärt sätt - som dessutom ger mottagarna friheten att utbilda sig när de vill? Tre Stiftelser, som driver äldreboenden i Göteborg, har valt spel. Tillsammans med spelstudion Hello There släpper man spelet Stig Salus Magiska Resa, som ger nyanställda en introduktion till jobbet på Tre Stiftelser.

Med en åldrande befolkning står vård och omsorg inför stora utmaningar; personalomsättningen ökar och det råder brist på undersköterskor. De arbetsgivare som har ett starkt varumärke och som är kända för att jobba innovativt, framåtriktat och satsar på bra kompetensutveckling är de som kommer att attrahera och behålla de duktigaste medarbetarna.

– En bra introduktion och en god start på ett nytt arbete kan vara avgörande för att upplevas som en attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt att snabbt introduceras i vår värdegrund och våra koncept för att lyckas och trivas hos oss, säger Maria Udén, HR-chef på Tre Stiftelser.

Idén att ta fram en spelbaserad introduktionsutbildning väcktes i vintras då Tre Stiftelser och spelstudion Hello There träffades. Ur mötet växte idén fram om att göra något annorlunda och IT-baserat. Teknik blir ett allt mer naturligt och nödvändigt inslag i vård och omsorg, för att kunna frigöra tid till det som är allra viktigast, omvårdnaden om de äldre.

– Många yngre använder mobila enheter, som smartphones och surfplattor, flera timmar per dag. En stor del av tiden går åt till att spela spel – och det har visat sig att utbildning i spelform är extremt effektivt. Det kändes därför helt rätt att göra ett spel ihop med Tre Stiftelser, särskilt som de strävar efter att ständigt ligga i framkant, säger Joakim Eklund, manusförfattare och en av grundarna av Hello There.

I Stig Salus Magiska Resa får spelaren följa Stig Salus, som efter ett långt och aktivt liv, flyttar till en lägenhet inom Tre Stiftelsers verksamhet. Längs vägen ställs spelaren inför olika typer av utmaningar där han eller hon genom att bland annat agera utifrån Tre Stiftelsers värdegrund och koncept, gör Stigs vistelse bra och meningsfull. Stig Salus Magiska Resa kan spelas på både PC, surfplatta och smartphone.

Tre Stiftelser
Maria Udén, HR-chef

Epost:
maria.uden@trestiftelser.se
Tre Stiftelser
Monica Berglund, VD

Tel: 031-7042601; 0705 11 75 70
E-post:
Hello There
Joakim Eklund, Co-founder

Mobil: 0761-120 492
Epost: joakim@hellothere.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykogeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se .

Hello There
är en svensk, flerfaldigt prisbelönad spelstudio, som sedan 2009 producerar spel i syfte att underhålla, informera, marknadsföra och utbilda. Några av Hello Theres kunder: Clarion Hotels, Estrella, SAS, SCA, Sony PlayStation, Toyota, Tre Stiftelser, Universal Music, Volvo Group, Volvo Buses, Volvo Trucks.
www.hellothere.se

Maria Udén, HR-chef på Tre Stiftelser