Tre Stiftelsers äldreboende nominerade till White Guide

Den 13 september avgörs White Guide Senior 2016 och Tre Stiftelsers äldreboende i Göteborg är nominerade i kategorin Årets Supernova. Dessutom är Tre Stiftelsers boende Stiftelsen Otium nominerad till Årets Seniormåltid. Årets Supernova går till den som långsiktigt och målmedvetet satsar på att öka kvalitén på de äldres måltider och i kategorin Årets Seniormåltid bedöms smak, näring, miljö och service, sådant som höjer måltidupplevelsen för de äldre.

På Tre Stiftelsers tre äldreboenden i Göteborg bor sammanlagt 360 personer och sedan länge har maten varit en viktig och prioriterad del i verksamheten. Det mesta av maten lagas från grunden, råvarorna är av hög kvalitet och följer årstiderna, det egna bageriet förser verksamheten med nybakat bröd och stor omsorg läggs vid uppläggningen av maten för att locka fram lusten att äta. Kostombud säkerställer att kvalitén hålls och personalen utbildas regelbundet bland annat genom besök av kända kockar från prisbelönta restauranger.

– Vi är oerhört glada över nomineringarna och stolta över de resultat som våra strategiska och medvetna satsningar på att utveckla måltider och måltidsmiljö visat, säger kostchef Emil Jacobsson.

Till Årets Supernova är Tre Stiftelser en av fem nominerade och för kategorin Årets Seniormåltid är ett av Tre Stiftelsers tre boenden - Stiftelsen Otium nominerat som ett av tio seniorboenden.

– Vi vet hur mycket bra och god mat påverkar de äldres välbefinnande och det är därför vi satsat mycket på detta område. Maten är både medicin och kultur! Näringsrik mat är en förutsättning för hela fysiologin – livet - och brister ger negativa effekter såsom orkeslöshet, brist på muskelmassa och risk för sår. Måltiden är dessutom ett utmärkt tillfälle till umgänge och en lustfylld stund, säger Monica Berglund, VD Tre Stiftelser.

Kostchef Tre Stiftelser
Tel: 031-70 42 670, 0702 314014
E-post: emil.jacobsson@trestiftelser.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykogeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se