Alltid uppkopplade - Aldrig avkopplade: The Rapport

Unionen har just släppt en rapport som heter Alltid uppkopplade - Aldrig avkopplade som avslöjar att vi faktiskt upplever högre krav på att vara tillgängliga för arbetsgivaren. Och att vi önskar att det inte var så.

Nu har det kommit en rapport som bekräftar det vi pratar om hela tiden: blir vi mer stressade av att vara uppkopplade hela tiden? Svar: ja.  På bloggen Unionen Opinion skriver Åsa Johansson idag att det faktiskt lutar åt just det enkla svaret. ”Slimmade organisationer där tjänstemännen utsätts för höga krav och ständiga förändringar är en återkommande bild av dagens arbetsliv” skriver Åsa.

Rapporten ”Alltid uppkopplad- Aldrig avkopplad” visar att många jobbar när de är lediga och att många skulle vilja slippa jobba när de är lediga. Framförallt är det kravet på att man ska vara tillgänglig som är stressande, och det har ökat i och med att företag har ett alltmer kundorienterat fokus. Rapporten visar dessutom att trenden fortsätter från tidigare undersökningar. Det gränslösa arbetslivet är här för att stanna.

Läs även vårt tidigare blogginlägg med nästan samma namn: Alltid uppkopplad, aldrig avkopplad

Frida Fleischer är studerandeombudsman med ansvar för sociala medier. Du kan nå henne på frida.fleischer@tria.se

Läs mer på Tria.se eller Triabloggen.se.