Är du ofast lilla vän?

Fackförbundet Vision kom i veckan ut med en rapport om ofasta jobb. Det visar sig att andelen ofasta jobb har ökat med 70% de senaste 15 åren. Dessutom är varannan ofast anställd akademiker.

I förra veckan kom Vision ut med en rapport om ofasta jobb. Ofasta jobb är motsatsen till fast jobb, det vi i dagligt tal snackar om när vi syftar på en tillsvidareanställning. Ofasta jobb kan alltså vara exempelvis vikariat eller visstidsanställningar. Eller anställningar på bemanningsföretag.

Under de senaste 15 åren har ofasta anställningar ökat med nästan 70 procent. Enligt Visions undersökning är varannan som har ett ofast jobb akademiker. Dessutom har möjligheten att låta ofasta anställningar lösa av varandra ökat genom olika beslut från regeringen. TCO har riktat väldigt skarp kritik mot regeringen för detta och till och med anmält regeringen till EU-domstolen. TCO menar att det helt lagligt är väldigt enkelt idag för arbetsgivaren att stapla provanställning, vikariat, säsongsanställning och allmän visstidsanställning på varandra istället för att tillsvidareanställa. Enligt EU-lag ska inte visstidsanställningar missbrukas – finns ett konstant behov av arbetskraft ska detta behov i regel fyllas med tillsvidaretjänster.

Regeringen har nu anpassat sig lite efter kritiken och sagt att om arbetsgivaren missbrukar användandet av tidsbegränsade anställningar så ska den visstidsanställda kunna vända sig till domstol, som avgör om anställningen strider mot lagen om anställningsskydd.

Det knepiga med det här är såklart att man lägger det på individen. Hur många skulle orka med eller ha råd med en sådan process? Det kan dessutom vara ganska svårt att vara den som ska bevisa att arbetsgivaren har ett konstant behov av arbetskraft, hur bevisar man det?

Vad innebär det då att vara ofast? Visions rapport om ofasta jobb visar att de flesta som har ofasta jobb hellre skulle vilja ha ett fast jobb. Inte nog med stressen och otryggheten i att inte veta vad man ska jobba med om två månader, man har inte rätt till årlig löneökning och det kan vara svårt att få banklån på ett vikariat. Många väntar också med att bilda familj tills de har fått ett fast jobb.

Lagar och avtal som gäller i arbetslivet utgår dessutom ofta från fast jobb, vilket kan innebära sämre villkor för den som har ett ofast jobb. Har man en visstidsanställning så gäller ofta att det inte går att säga upp anställningen.

Vision vill förbättra villkoren för de med ofasta jobb såhär:

Ökad trygghet och bättre villkor för dig som har ofast jobb. I förhandlingar om nya kollektivavtal ställer vi krav på förbättringar. Ett exempel är att du som är visstidsanställd alltid ska kunna säga upp dig med en månads uppsägningstid, så att du inte är tvungen att vara kvar hela visstidsanställningen. Du ska få månadslön redan efter en månads anställning. Du ska kunna få föräldrapenningtillägg även om du varit anställd kortare tid än ett år. Och har du varit visstidsanställd mer än tolv månader ska du vara med i löneöversynen, alltså ha lönesamtal med din chef och diskutera vilken lön du ska ha.

Vi har tidigare skrivit om liknande frågor i dessa inlägg:

Unionen i framkant för visstidsanställda
Stoppa pressarna – unga vill ha trygghet!

Just nu har också Svenskt Näringsliv och Almega dragit igång en kampanj som går ut på att ge bemanningsanställda ett bättre namn. Kolla in kampanjen här: Vi kallar oss…  Om kampanjen kan ge något mer än bara ett bra ord för bemanningsanställda vore ju kul. Vi hoppas på det och på att de lyfter frågan om bemanningsanställdas situation på allvar.

Frida Fleischer är studerandeombudsman med ansvar för sociala medier. Du kan nå henne på frida.fleischer@tria.se

Läs mer på Tria.se eller Triabloggen.se.