Grundläggande tips till din jobbansökan

Jag utgår från att de flesta har googlat runt för att hitta tips och råd för hur man skall gå till väga när man söker jobb. Det vimlar av metoder och tillvägagångssätt så med andra ord finns det inte bara ett sätt. Eller?

Enligt mig finns det inte ett universellt sätt att söka jobb och därav att de flesta metoderna är tillåtna eller legitima. Det handlar om att pröva sig fram och inte stirra sig blind på de metoder som "experterna" rekommenderar eller säger åt en att använda. Metoder som bör ligga alla till hands enligt mig är

1. Ring arbetsgivaren/kontaktpersonen för jobbet
  2. Om det finns möjlighet att träffa arbetsgivaren/kontaktpersonen för jobbet innan en ansökan formuleras, då rekommenderar jag att du gör det.
  3. Skriv ner hur du kan bidra till det aktuella företaget och med vad?
  4. Fundera på om du kan se dig själv arbetandes på det aktuella företaget

Fördelen med att träffa arbetsgivaren / kontaktpersonen för jobbet istället för att ringa är att du får en personlig kontakt och en relation skapas sinsemellan er. Personen du träffar får inte bara se hur du ser ut men även chansen att bilda sig en uppfattning om vem du är. Och sist men inte minst värderas en människa som vågar visa vem hon/han är högre än en som gömmer sig fram tills intervjun. Tänk efter: om du skulle vara arbetsgivare, hur reagerar du på någon som tar personlig fysisk kontakt? Om inte annat så genomsyrar ett sådant tillvägagångssätt en enorm initiativförmåga.

I stort sett alla jobb jag har haft har jag fått genom att jag tagit personlig kontakt med arbetsgivaren. Och så var det även när jag fick mitt första jobb. Minns ni ert första jobb? Jag var sexton år och var fast bestämd att skaffa mig ett arbete. Det som drev mig var att skapa mig ekonomisk frihet och möjligheten till arbetslivserfarenhet. Då jag är uppfostrad på det viset att jag skall ta personlig kontakt med människor runt omkring mig och att man inte kommer någon vart med att vara rädd så bestämde jag mig helt enkelt för att lyfta på luren och ringde arbetsgivare på ICA Kvantum i Frölunda, Göteborg. Jag minns att jag fick tag på personalansvarig men att jag fortsatte hålla kontakten med henne. Jag blev uppmanad att skriva en ansökan vilken ledde till en intervju. Under denna tidsperiod började man närma sig påsken och då är det extra mycket att göra för mataffärerna i Sverige. Det var ingenting som slog mig då men när jag tänker på det nu så är det glasklart att så var fallet. Trots detta fortsatte jag ringa och tillslut så "gav sig" personalansvarig och jag fick äntligen mitt första jobb. Ni kan tro att jag var lycklig.

Än idag har jag användning av samma typ av envishet när jag söker jobb. Så när folk säger att det inte är bra att vara envis eller när man benämner den typen av person som "En envis jävel", vilket får en att tänka att det är något negativt, låt det bara passera. När det kommer till jobbsökarprocessen är det ALLTID bra att vara envis.

Om du inte vet om du kan se dig själv arbetandes på det företag där du sökt jobb då är du antagligen inte säker på om du vill arbeta där. Det finns stor möjlighet att det kommer märkas under intervjun. Allra mest märks det om du överhuvudtaget inte kan se dig själv som anställd på företaget. Varför jag påpekar detta är för att jag har upplevt att många tänker först och främst att det är arbetsgivaren som skall vilja anställa dig. Men tänk om du inte vill bli anställd på företaget? Är inte det minst lika viktigt? Om du blir anställd och skriver på anställningsavtalet trots att du egentligen inte vill arbeta där, ja, då är sannolikheten stor att du inte kommer kunna genomföra ett bra arbete. Glöm inte att du är en tillgång och att du skall prioritera dig själv.