Hur jag letar jobb

Jag har sagt det innan och jag säger det igen, det finns inte ett enda sätt att söka jobb på. Jag använder antagligen de flesta tillvägagångssätt som finns och här är några av de.

Som ni säkerligen lagt märke till pushar jag väldigt ofta och mycket för att använda sociala medier i jobbsökningsprocessen. Och det är så jag går till väga när jag letar och finner. Men även hemsidor. Fasta hemsidor. Hemsidorna hittar jag genom att dels googla på nyckelord men även genom att söka på nyckelord på t.ex. Twitter. Många pratar om att Arbetsförmedlings Platsbank inte är så mycket att ha men jag har hittat många intressanta jobb under de rubriker som berör mitt jobbsökande. Det gäller ju att titta på rätt ställen och inte under ställen som inte har med saken att göra.

Det skall dock understrykas att jag är noga med att föra ut ordet i alla olika sociala media kanaler jag befinner mig i, att jag söker jobb. Jag skriver inte bara det mest tydliga att jag söker jobb men även vilken typ av jobb så att folk vet vad de ska titta och lyssna efter åt mig. Tro mig, folk återkommer till dig så fort de hört något. Det kan inte sägas nog. Man får respons och feedback även om det ibland kan dröja ett tag.

Rekryteringsfirmor skall inte heller underskattas. Jag har mycket erfarenhet av att både söka jobb och att få jobb genom rekryteringsfirmor. När man väl fått in en fot så är du på god väg att få ett jobb. Om du inte lyckas med en gång på första intervjun så är det bara att fortsätta. Det som hör till saken är att man kommer före många andra som inte sökt jobbet via den specifika rekryteringsfirman, utifrån det perspektivet blir man som jobbsökande representerad av rekryteringsfirman och när någon annan företräder en så, ja, då är det ju som att man stiger i graderna eller hamnar några steg högre upp på trappavsatsen.

Och sist men inte minst så måste jag nämna hur viktigt mitt egna personliga nätverk är. Och där i ingår även familjen. Och om det är några som är bra på att föra ut ordet och som vet hur man ska göra för att berätta gott om en så är det just familjen. Men glöm inte heller att vännerna är enormt duktiga på att hålla ögon och öron öppna åt dig.