Om Facebook och jobbet

Det diskuteras hejvilt om vad man får säga och inte säga om sin arbetsgivare i sociala medier. En ny dom från AD kan komma att bli praxis, fast bara inom den statliga sektorn.

Idag skrev Unionens tidning Kollega om hur några anställda på Goexcellent i Piteå blivit avskedade efter att ha skrivit saker på sin facebook. Det är ju inte första gången frågor väckt diskussion om vad man får och inte får säga på sociala medier om chefen eller arbetsplatsen.

Vi bloggade för ett halvår sedan om facebook i inlägget ”Mellan facebook och fikabordet” och sen dess har det dykt upp flera fall som har varit intressanta. Bland annat har en polis fått upprättelse i arbetsdomstolen efter att denne fått sparken för att den hade bloggat om sitt jobb ( i DN, Lag&Avtal). Det var första gången någon rent ut sparkats för att den skrivit om sitt jobb i sociala medier (de tidigare fall vi har tagit upp har handlat om bemanningsanställda och vikarier som inte fått komma tillbaka). När det gäller anställda inom statlig verksamhet så ska den grundlagsskyddade yttrandefriheten komma före den så kallade lojalitetsplikten som den anställda har gentemot arbetsgivaren – och i detta fallet ansåg alltså arbetsdomstolen att  avskedandet var ogiltigt. På ett sätt har då praxis satts i hur man ska hantera sådana här fall inom den statliga verksamheten.

I Piteå företräder Unionen två av de tre som blivit uppsagda på grund av sina facebook-kommentarer. Kommentarerna hade ganska grovt språk och anmäldes av företaget först som olaga hot, men polisärendet har lagts ner. Det ska bli spännande att följa utvecklingen. Då det gäller ett privat företag värderas lojalitetsplikten mycket högt.

Frida Fleischer är studerandeombudsman med ansvar för sociala medier. Du kan nå henne på frida.fleischer@tria.se

Läs mer på Tria.se eller Triabloggen.se.