Söka jobb-bloggen: Hur du lyckas på arbetsintervjun

Ni vet hur det är när man har bråttom och att man inget hellre vill än att komma i tid. Men tröjan hänger lite hur som, håret ser ut som taget ur en storm och svetten lackar. Om er framtida arbetsgivare skulle få se er sådan kan man ju undra.....

Jag har fått höra när jag ställer frågor om vad som önskas läsas om på den här bloggen att man vill ha tips om hur man lyckas på arbetsintervjun. Så här kommer en hel del efterforskade tips. Håll till godo och för gärna vidare.

Var dig själv
Anledningen till att du blivit kallad till intervju är för att det är dig de är intresserad av. Dig och ingen annan. Då är det du som du skall visa. Att vara avslappnad i ett sådant här läget är inte alltför lätt men gör helt enkelt ditt bästa med att försöka vara så lite spänd du kan. Och tänk positiva tankar.

Utseende
Det skadar inte att klä sig ganska strikt när man ska på anställningsintervju. Ofta kan du klä dig lite mer strikt än du vanligen gör. Ifall du är osäker på vad som är lagom uppklätt kan du ta en titt på företagets webbsida i förväg och se om du kan hitta några bilder på anställda. För mycket smink eller smycken och liknande kan man med fördel också skippa. Du ska ju dock självklart inte försöka låtsas vara någon annan än dig själv.

Kroppsspråk
Det är viktigt att du verkar lugn och säker. Flacka inte med blicken utan håll blicken på den du pratar med. Ett bra och fast handslag är också viktigt. Ett slappt handslag upplevs sällan som positivt men man får också akta sig för att vara för stel. Kom gärna i god tid till intervjun så du inte har andan i halsen och har tid att fundera igenom ditt anförande en sekund eller två.

Efterforskning
Nog för att du kan ha vänt dig till företaget och ansökt om ett jobb men det kan ju även vara tvärtom att företaget hittat dig. Oavsett i vilken ordning det skett bör du ha en del med dig i ryggsäcken, rent faktamässigt, när du kommer till intervjun. Ni som varit på en del intervjuer vet att man ofta får frågan kring om man vet något om företaget och hur mycket man vet. Ta den här chansen att briljera.

Dina förväntningar på anställningen
Precis som att man kan få en fråga gällande företaget kan det även dyka upp en fråga gällande vad man förväntar sig eller vad man tror att den anställningen som man är på intervju för, innebär. Därför är det viktigt att ta sig en rejäl funderare innan man går hemifrån så att man vet var man står.

Att lyssna och ställa frågorVar noga med att lyssna och på så vis skapa en möjlighet till tvåvägskommunikation. Det här underlättar även att kunna svara på ett konstruktivt och koncist sätt på de frågor som kommer upp. Var dock även noga med att ställa följdfrågor. Men inte vilka som helst. De skall alltid vara av relevans. Ett exempel är när rekryteraren ställer frågor där du kan dra fördel av hur du kan bidra till företaget. Och genom att luska reda på fler detaljer genom följdfrågor underlättar du för dig själv.

Ärlighet
Ärlighet kommer man långt med. Och så även under en arbetsintervju. Märk väl att det kan komma tillfälle för rekryteraren där den skall ringa dina referenser och om du då varit oärlig under intervjun kommer detta komma fram under samtalen med dina referenser.

Läs mer på Tria.se och Söka jobb-bloggen.