Söka jobb bloggen: Hur du lyckas på arbetsmarknaden

Är det verkligen dags att göra en karriärplan när man precis startat upp sin första termin på universitetet? Hinner man ta alla chanser som kommer i ens väg när tentorna börjar bli fler och fler? Att ta ett jobb man inte vill ha, är det vettigt?

Många efterfrågar tips på hur man ska lyckas på arbetsmarknaden och därför har jag nu har samlat ihop ett antal:

Tänk karriär från dag 1 under din utbildning

Pluggar du på högskola, universitet, KY, YH eller folkhögskola. Tänk karriär från dag 1. Har du inte det med dig utan istället tänker att det här ska vara bara roligt då blir inte dina resultat under utbildningen jobbsökarvänliga. Om jag tar mig själv som exempel så har jag från dag 1 på min utbildning haft möjlighet att skapa arbetsprover, bygga portfolio, skriva uppsatser för företag och med frågeställningar som rör min framtida karriär i det området jag vill arbeta med.

Gör en karriärplan redan när du börjar på högskolan

Det är som ovan att tänka på karriären från dag 1. Men att även skriva / bygga en plan för hur du ska ta dig till ditt mål. Då får du en överblick kring vilka delmål du behöver ta dig igenom plus att du kan se vilka personer du behöver ha med dig på vägen.

Exjobbet/uppsatsen är det perfekta tillfället att tänka strategiskt

Min c-uppsats handlade om hur ett företag skall kunna göra bättre PR och få igång en interaktion med sina kunder via en av de många verktyg som jag lärt mig vilket i det här fallet är sociala medier. Att arbeta med ett företag var ett medvetet val av den anledningen att få känna av hur det är att arbeta nära ett företag, arbeta strategiskt och få in en fot. Detta ser enormt bra ut på CV:t och att du som person är bra på att ta initiativ och tänker strategiskt.

Håll dig uppdaterad på din bransch under studierna

Detta är A & O även om du inte kommer arbeta som omvärldsbevakare i framtiden. Att veta hur branschen förändras gör att du vet hur du ska föra dig och vad du behöver ha lärt dig när det väl är dags för att söka jobb. Dock gäller detta även när du är färdig med studierna och skall söka jobb.

Var både aktiv och verkligen visa att du kan tillföra något

Ingen vill anställa någon som inte kan ta egna initiativ, som är passiv och inte visar att den tillför något. Varför betala någon som inte lyfter ett finger och som man inte kan lära sig något ifrån. Plus att man bör sen en anställning som något som arbetsgivaren investerar i. Och med en investering kommer flera delar som ovan nämnd kunskap. Vad har du som andra inte har eller vad kan du bättre än andra? Och här har jante ingen som helst plats. Honom får du lämna utanför dörren.

Envishet

Var envis och ge dig inte.

Ditt CV måste ligga på nätet

Om du inte har din information på nätet hur ska man då kunna söka efter dig och snabbt ta reda på vad du kan och vad du gjort plus att man då lätt kan få tag i hur man skall kunna kontakta dig.

about.meDet ska vara lätt att kontakta dig och få kontroll på var du finns på internet. På about.me kan du samla alla länkar från stora sidor som t.ex. Wordpress, Twitter, Facebook, din / dina hemsidor, bloggar o.s.v.

Exempel på hur man kan framställa sig på internet

Visa rätt värderingar redan i ansökningshandlingarna Om du inte visar rätt värderingar redan i ansökningshandlingarna kan det finnas en risk att du inte ens blir kallad till intervju.

Våga vägra Jante

Det här är varken rätt tillfälle eller situation att utöva Jante-lagen. Lämna Jante utanför dörren och visa vem du är och vad du kan. Om inte arbetsgivaren får en överblick av detta finns det inte heller någon anledning att anställa dig. Dessutom så om du lämnar Jante utanför dörren visar det att du vågar. Om du inte har modet med dig betyder det samtidigt att du är alltför rädd för att ta de steg som tas. För att ett företag skall kunna utvecklas krävs ett antal steg och bland de kan du vara med och utvecklas.

Dolda jobb

Kontaktnät är en konkurrensfördel. Hundratusentals jobb förmedlas via kontakter. Det är inte dina vänner som ger dig jobbet utan vännernas vänner. Bearbeta dem och ditt nätverk.

Företaget kan dra nytta av ditt nätverk

Om företaget anställer dig så får de också ditt stora kontaktnät i branschen

Rekryteringsföretag

Hundratusentals jobb går via rekryteringsföretag så varför ska inte du bli hjälp av en rekryterare. Om du söker på rekryteringsföretag på Eniro får du över 2000 träffar.

Hundjobb

Var inte rädd för att ta ett eller ett par hundjobb innan du hittar ditt drömjobb. Ha med dig i tankarna att allt är en erfarenhet. Och du kan även bära med dig vad min lärare sa till mig:

100 knack, 10 snack och 1 tack

Läs mer på Tria.se och Söka jobb-bloggen.