Söka jobb-bloggen: Mitt yrkesval

Jag har inte bara en utan flera yrkestitlar. Det säger en hel del om den utbildning jag studerar. För er som inte läst inlägg nummer två här på bloggen så kan jag berätta att jag studerar Digitala media för design av upplevelse och lärande på Högskolan Väst. När jag säger detta mycket långa programnamn är alltid första frågan:

- " Vad blir du av det?"

Det fina med detta program är att man kan utforma olika delar av det utifrån sina egna intressen och det man har passion i. Min passion ligger i användarens upplevelse och att fördjupa den, samtidigt som att den produkt eller tjänst som ska designas ska väcka en vilja hos användaren att återkomma till den åter och åter igen. Detta återkommer jag även till i hur man formar sociala mediestrategier. Det företag som använder eller ska börja använda sociala medier som PR-verktyg vill precis som det företag som utformar en produkt eller tjänst, att de som följer företagets konto på t.ex.Twitter eller Facebook skall vilja fortsätta föra dialog, ställa frågor såväl som att ha viljan att svara på företagets frågor och tankar. Sociala mediestrategier kan alltså skapa användarupplevelser även om det inte är en fysisk produkt eller tjänst.

Med risk for att jag upprepar mig så kan denna användarupplevelse också skapas i digitala medier. Och med digitala medier menar jag;

• digitalt fotografi
  • webbsidor
  • digital video på t.ex. YouTube & Vimeo
  • digital videoredigering via t.ex. Avid
  • digitalt ljud såsom att man t.ex. skapar en radiojingel
  • grafisk design
  • 3D
  • mobila applikationer
  • digitala spel
  • sociala medier

Tänk er hur ni läser en artikel på DN, SVD eller GP, eller att ni kanske läser ett blogginlägg. Det du upplever är en historia eller berättelse i textform och den är mer eller mindre spännande men den får dig inte att vilja stanna kvar för att läsa ytterligare en bit. Du funderar på att läsa färdigt den mest för att ha läst färdigt den och kunna säga att du läst den men, samtidigt ställer du dig frågan om den har något värde för dig. Plus att du kanske inte ens kommer ihåg det du läst. Hade berättelsen eller artikeln du läst varit utformad med hjälp av visuella medel hade den med största sannolikhet gjort ett större intryck och skapat ett större "uppmärksamhetssug". Kombinationen text, ljud och visuella symboler skapar en enormt mycket större upplevelse än ett sjok med text. Plus att det gör det enklare att komma ihåg. För att veta vilket medie man skall använda för den specifika upplevelse som man vill skapa kan man ta hjälp av mig som utifrån en sådan situation kallas för digitala mediestrateg. Och liknande gällande sociala medier då jag kallas för sociala mediestrateg.

Det är även allt som är runt omkring som inspirerar mig att arbeta med sociala-  och digitala medier och användarupplevelser. Jag kan ta ett exempel från den situation jag befunnit mig i sedan jag och Eva Halmemies påbörjade vår c-uppsats vilken vi format till en fallstudie. Vi skriver alltså vår uppsats utifrån en frågeställning som är högaktuell för ett företag vilket i detta fall är Västtrafik (det företag som har hand om all kollektivtrafik i Västra Götaland). Västtrafik vill använda sociala medier som ett PR-verktyg. För att vi ska kunna ge de rekommendationer om hur de skall gå till väga har vi fått ge oss in i kärnan av företaget bland ansvariga i ledningen och informations- och marknadsavdelningen. Utifrån deras medverkan har vi tagit reda på vad de har för;

• företagsmål
  • informationsstrategier
  • informationsverktyg
  • informationskanaler
  • uppfattning om dagens sociala medier i breda ordalag
  • uppfattning om Twitter
  • uppfattning om Facebook
  • uppfattning om vad deras resenärers informationsbehov
  • uppfattning om deras resenärers sociala medievana m.m.

Med andra ord är det mer komplext än att skapa ett användarkonto på facebook och skriva till sina "lyssnare" eller "följare". Det behövs en strategi som skapas utifrån företaget och den eller de målgrupper som företaget riktar sig till. För mig är hela processen något jag finner enormt intressant då det handlar om relationer, kopplingar mellan uppfattningar, kommunikation, strategier, önskningar, behov och mycket mer. Det kan till en början te sig vara som ett trassligt garnnystan men när jag betat av saker och ting steg för steg så kan jag bilda mig en tydlig uppfattning kring den annalkande strategin. Det är lite som att finna svaret på en svår gåta. Och detta är oerhört spännande och utvecklande på alla sätt och vis.