Synar bluffen

Unionen har tagit fram en rapport om kompetensutveckling och lanserar samtidigt testet "Bluffbarometern". Känner du dig som en bluff? Lugn, du är inte ensam.

Känner du dig som en bluff på jobbet? Känner du att arbetsgivaren vilken sekund som helst kan vända sig om, titta dig stint i ögonen och säga ”Vänta nu, du kan ju ingenting. Ljög du på intervjun?”.

Lugn du är inte ensam. Det visar sig att ganska många känner sig osäkra på sin arbetsplats och är oroliga för att bli genomskådade. Dels handlar denna känsla om självförtroende, och det är ganska vanligt att man ibland känner att man inte har full koll på läget. Min 65-åriga mamma som har jobbat som socialsekreterare i 20 år känner sig fortfarande som en bluff ibland, och jag vet att hon är jättebra på sitt jobb.

Dels handlar det här om kompetens och kompetensutveckling. Unionen har precis tagit fram en rapport om kompetensutveckling som heter Mer utveckling för fler – en undersökning om kompetensutveckling i arbetslivet. Rapporten visar att många känner sig otrygga på sina jobb och på arbetsmarknaden i stort, och de känner att de inte har den kompetens som efterfrågas eller som de tror att andra i deras position har. Unionen menar att det idag ofta genomförs fel och för lite kompetensutveckling för att de som jobbar ska känna sig trygga på sitt jobb.

Om man känner sig otrygg i sin kompetens så minskar chansen att man vågar söka andra jobb och det kan hända att man bluffar om kunskaper som man känner att man borde ha, eller sitter uppe sent på nätterna efter arbetstid för att plugga in det. Unionen menar att det borde ligga i företagens intresse att öka kompetensutvecklingen, dels för att de anställda ska kunna utföra sitt jobb på bästa sätt på arbetsplatsen, men också för att öka rörligheten på arbetsmarknaden och i det öka kunskapsspridningen i stort.

Om du känner igen dig i känslan av bluff så kan du göra Unionens Bluffbarometer! Klicka på länken och testa dig själv http://www.facebook.com/studentfackettria#!/unionensverige?sk=app_269138359774257

Frida Fleischer är studerandeombudsman med ansvar för sociala medier. Du kan nå henne på frida.fleischer@tria.se

Läs mer på Tria.se eller Triabloggen.se.