Triabloggen: Klädkoder på jobbet

Som ny i arbetslivet eller bara ny på en arbetsplats är det ibland svårt att veta hur man skall klä sig. Finns det några riktlinjer eller policys att följa? Hur klär jag mig så att jag är representativ för företaget? Kan arbetsgivaren bestämma vad jag skall ha på mig? Frågor som brukar ge med sig efter några dagar då man har lärt känna arbetsplatsen och sina nya kollegor.

En av årets uppsatsstipendiater har skrivit om ämnet i uppsatsen ”Barfota på jobbet? – En uppsats om kläder och klädkoder på arbetsplatsen”. Per valde att titta på de juridiska aspekterna som rör området och lyckades på ett bra sätt att lyfta fram den otydlighet som finns.

Vi ställde några frågor till Per om hur han tycker att det har varit att skriva uppsats och vad hans uppsats handlar om.

Berätta om bakgrunden till din uppsats. Vad fick dig att välja just detta ämne?

Arbetsrätten är ett ämne jag sedan tidigare hade ett stort intresse för och det avgjorde inriktningen på uppsatsen. Jag insåg att jag skulle få jobba med uppsatsen en hel del och försökte välja något som passade mig naturligt eftersom det då skulle vara lättare att hålla motivationen uppe. Idén till att skriva om klädkoder fick jag på tåget mellan Stockholm och Uppsala. Jag ville hitta något relativt outforskat område och hade fått en lista med förslag på arbetsrättsliga ämnen av min handledare. Mitt ämne fanns inte med på listan, men listan hjälpte mig ändå in på rätt tankebanor. Att jag har ett allmänt intresse för kläder styrde säkert valet till viss del, men det var nog främst relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare som lockade.

Berätta om din uppsats. Vad handlar den om?

Min uppsats behandlar arbetsgivarens möjligheter att styra hur arbetstagare klär sig under arbetstid samt hur dessa klädkoder upprätthålls ur ett juridiskt perspektiv. Den behandlar även arbetstagarens rättigheter på området

Hur var det att skriva uppsats?

Att skriva uppsats är som att springa ett marathon, det är ett arbete som ligger och maler under en längre period och det är få marathonlöpare som springer hela loppet med ett leende på läpparna. Det är svårt att ge generella råd eftersom alla är olika, men eftersom uppsatsen många gånger är det sista som görs på utbildningen så känner man sannolikt sitt studie-jag så pass väl att man själv vet hur man fungerar.

Det viktigaste tror jag dock är att välja ett ämnesområde som känns intressant. Det är många veckors jobb som väntar och ju roligare ämne du har valt, desto trevligare blir resan. Även om det är svårt att välja ämne så försöka hitta ett nyhetsvärde. Ett väl utrett och omdiskuterat ämne kommer att ge en enkel resa till en början eftersom det sannolikt kommer att finnas en hel uppsjö med källmaterial, men det svåra blir sedan att sålla bland materialet och försöka hitta något som inte ett dussin andra har sagt innan. Väljer man istället ett ämne som det finns brist på källmaterial inom så blir den första tiden mer frustrerande eftersom att svar på många frågor helt enkelt inte går att hitta, men det öppnar istället ett större utrymme för problematisering, något som känns mer givande i längden.

Ett annat bra råd fick jag av min handledare. Försök så snart som möjligt att skriva en preliminär innehållsförteckning med ämnen som känns relevanta att ha med i uppsatsen. Denna innehållsförteckning kommer att revideras kraftigt under arbetets gång ju mer man lär sig om området, men det är en utmärkt hjälp att ha i bakgrunden. Många gånger kör man fast under en rubrik och då är det tacksamt att kunna fortsätta skriva någon annanstans i uppsatsen. Rubrikerna hjälper en även att få en överblick och att man bättre ser framstegen, något som annars lätt kan drunkna i textmassorna. Skriv när det flyter och försök vara flexibel. Ibland går det helt enkelt inte att skriva och då är det ingen mening med att sitta och traggla i timme efter timme utan gör då hellre någonting annat. Går det däremot bra och texten växer fram så fortsätt skriva så länge du bara orkar.

Vad har du som person lärt dig av att skriva uppsats?

Mycket metodik, både vad gäller behandling av källmaterial och struktur på arbetet som helhet, men även hur jag själv fungerar som person och hur jag bör anpassa arbetet efter mina egna förutsättningar.

Vad tycker du att din uppsats bidrar med?

Den bidrar med att belysa ett relativt smalt område som verkar ha missats i debatten. Klädkoder på arbetsplatsen utgör enligt mig inget större problem i dagsläget, men det är mycket möjligt att det kan bli det i framtiden och som det ser ut nu är rättsläget till stora delar oklart.

Hur hittade du information om Trias uppsatsstipendium?

Tria har varit synliga under studietiden och en snabb googling på uppsatsstipendier ledde mig till hemsidan.

Vad ska du göra med vinstpengarna?

Möjligtvis köper jag något riktigt onödigt, i övrigt ska pengarna läggas på vin, ost, korv och annat trevligt på semestern. Det blir oavsett ett mycket välkommet tillskott till sommaren.

Tria delar varje år ut ett antal uppsatsstipendier till uppsatsförfattare som tar upp ett ämne som berör facklig verksamhet, arbetsmarknaden och arbetsförhållanden. Varje stipendium belönas med 4000 kr.

På Tria.se under Trias stipendium kan du hitta Pers uppsats och alla de andra stipendiaternas uppsatser.  Där kan du också läsa motiveringarna till uppsatserna.

Läs mer på Tria.se