Triabloggen: Smarta nya utmaningar för facket

I går talade Eva Nordmark, nyvald ordförande för TCO, i Almedalen på temat Facket i framtiden. En av de frågor som hon berörde visar tydligt på fackföreningsrörelsens utmaningar. När arbetsmarknaden förändras i allt snabbare takt förändras också de fackliga utmaningarna.

Med smarta telefoner och ständig uppkoppling kanske det inte blir lika viktigt hur många timmar man är på jobbet varje dag, utan också vad som händer när man inte är där. Hur ofta måste jag kolla min jobbmail, bara för att jag kan, och hur tillgänglig måste jag vara på semestern, nu när det är så lätt att svara på ett mail från sommarstugan?

TCo har gjort en undersökning som visar att en av tre blir kontaktade av sitt jobb under helger och semestrar för jobbrelaterade frågor. Bland chefer och mellanchefer uppger nära hälften att de blir kontaktade för jobbrelaterade frågor under helger och semestrar.

- Det visar att jobbet för många tjänstemän fortsätter trots att man exempelvis har semester, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Vi vet att kraven är höga och pressen ökar i arbetslivet, men vi vet inte om människor kan vara utsatta för hård press och samtidigt klara att vara arbetsför till minst 65 år.

Nya problem ställer också krav på att facket kan anpassa sig och svara upp mot dessa nya förväntningarna från medlemmar. Diskussionen från TCO visar på att man tar den utmaningen på allvar, och vi kan vänta oss fler sådana här diskussioner under kommande år.

Läs mer om TCOs undersökning här: TCO undersökning

Läs mer på Tria.se