Varför jag satt stop för att jobba gratis

Vet du ditt värde? Nu talar vi inte pengar. Nå vad säger du? Vet du ditt värde i tid, energi och insats? Det är ta mig tusan inte så lätt alla gånger. Jag har åkt dit flera gånger. Hur då? Jo det ska jag berätta för er.

Sedan jag var 16 år har jag haft ett avlönat arbete. Dock har jag alltjämt jobbat ideellt. Anledningen är min passion. Passionen för att driva kunskapen framåt oavsett område. Och att bli tillfrågad gör sitt. Det blir som pricken över i. Jag har varit alltifrån lägerledare till nu det senaste webbkommunikatör och skribent.

Jag jobbar idag ideellt som webbkommunikatör åt Pecha Kucha Göteborg och skribent och sociala media strateg åt World Transplant Games 2011Pecha Kucha Göteborg arbetar för att föra fram passionerade kreativa själar. Och att genom deras passion få reda på var drivkraften har sitt "epicentrum".  När andra är kreativa och sprider inspiration så tar jag åt mig som en dammsugare på jakt efter smuts. När tillfälle infann sig då Pecha Kuchas Göteborgs grundare Jesper Larsson gjorde ett "shout out" om att det behövdes fler som kunde hjälpa till var jag inte sen att hojta till.

Det var lite liknande situation när det kommer till World Transplant Games 2011 vilka jag kommer referera till som WTGWTG arbetar för att synliggöra transplantationer och organdonationer plus att det blir en mötesplats för alla som varit eller är i samma situation att finna ro. Att slippa förklara och bara finnas till och ha roligt. Men framför allt att de som en gång varit sjuka och blivit opererade för organtransplantation kan få bevisa om och om igen att de redan är vinnare från första dagen då de bestämde sig för att ta emot donationen. Ni kanske anar vart jag vill komma? Nåväl, för mig handlar det om att stödja deras kämpande, deras dagliga bekräftelse på att de fått en andra chans. Det jag gör för de är helt enkelt att sprida ordet.

Jag tycker själv att det jag engagerar mig i, då det handlar om ideellt arbete, alltid är väl formulerat för mig själv. Kanske inte alltid genomtänkt då min egna drivkraft gör att jag intuitivt vet vad jag borde engagera mig i för att få ut mesta möjliga av min passion. Men någon gång måste jag säga stop. Varför? Dels tar det hela väldigt mycket tid. Tid som jag mer än gärna lägger. Det jag får betalt för måste jag lägga mer tid på och då hamnar allt annat i skuggan. Även om jag inte vill det så är det så det måste vara för att prioriteringsordningen skall fungera och att saker och ting ska bli gjorda. Sen handlar det om att jag skall lägga tid, pengar och kraft på att söka ett jobb där mina kunskaper från studierna verkligen kommer till sin rätt. Visst är det så att de kunskaperna får användas i de ideella jobb jag har men problemet kvarstår att jag inte får betalt. Och då är jag tillbaka på ruta ett.

Vad som absolut inte får glömmas av är att det hela även handlar om att se sitt egna värde. Detta blir jag påmind om var gång jag talar med en egenföretagare. Senaste tillfället var då jag talade med min goda vän Jennie Elfström som äger Juristfirman Vide. Även om hon vet vad hon ska ta betalt så kan även hon fundera på att bara låta bli att ta betalt när hon ser hur illa folk har det. Det handlar väldigt mycket om att både jag och Jennie och säkert många av oss andra, helt enkelt vill sträcka ut en hand. Vi vill finnas till så som andra har funnits och finns där för oss. Det är något som vi alla förtjänar. Men samtidigt förtjänar vi att få arbeta på ett sådant sätt som ger oss värdighet. Jag skulle enormt gärna vilja jobba ideellt varje dag men då skulle jag inte kunna betala vare sig hyra, mat och mycket annat som hör livet till.

Det som ofta kommer till mig är vad min lärare som arbetar på Högskolan Västupprepat ett antal gånger under de tre år jag nu studerat Digitala media. Han påtalade om och om igen att vi investerar såväl pengar (CSN), tid och energi i våra studier och det skall inte famlas bort. Han har ju rätt. Det handlar om att veta vad man vill prioritera och arbeta mot såväl mål som delmål för att nå fram till kärnan. När jag väl fått ett välavlönat jobb inom min bransch och att det finns lite tid utöver allt annat jag ägnar mig åt, ja då kan jag tänka mig att åter igen engagera mig i ideella jobb.