Fler kvinnor startar eget – ökning med 56 procent

Sedan 1980 har det startats cirka 1000 företag per år med hjälp av TRR Trygghetsrådet. Det är uppsagda tjänstemän som väljer att starta en ny karriär som företagare. Mellan 2001 och 2015 har andelen kvinnor som startat företag ökat med 57 procent.

I en ny studie, Förberedda företagare, som genomfördes 2017, har TRR frågat uppsagda tjänstemän som under åren 2013-2015 startat företag vad som drivit dem att starta eget. Fortfarande är det flest män som startar företag efter att de blivit uppsagda. Men andelen kvinnor som väljer att starta eget ökar. 2001 var andelen 23 procent och 2015 var den 36 procent.

Det är den högsta noteringen sedan 1980 när TRR började undersöka vilka som startade företag, varför de startade och hur de tycker om sitt förtagande 3 år efter starten.  1980 var andelen kvinnor som startade företag 21 procent. Sedan 1980 har det i genomsnitt startats cirka 1000 företag per år med hjälp och stöd från TRR. Det blir omkring 35 000 företag. Av dessa startades nära 10 000 av kvinnor.

I rapporten konstateras att en fjärdedel av dem som söker stöd funderar på att starta eget företag. 7 procent av dessa tar sedan steget. Nära hälften av dessa, 46 procent, startade direkt efter att de blivit uppsagda från sitt tidigare arbete utan att söka nytt jobb. Företagen som startas är livskraftiga, efter tre år finns 87 procent kvar. 66 procent bedömer att företaget har potential att växa. Inställningen är relativt lika mellan män och kvinnor.

- Vi är speciellt glada över att så många företag som startas via TRR är livskraftiga under  lång tid. Det tror vi beror på vår metodik och att våra rådgivare ger konstruktiva råd och bedömer affärsidén innan de drar igång, säger Lennart Hedström, vd, TRR

Det är vanligare att kvinnor väljer att starta företag i en helt annan bransch än de tidigare jobbat inom. 37 procent av kvinnorna gjorde det valet – mot 29 procent för männen. Kvinnorna är i genomsnitt 48 år och männen 50 år då de startar sitt företag.

Kvinnor kombinerar i större utsträckning sitt företagande med anställning, hoppar in då och då i ett företag samt jobbar tillfälligt i olika uppdrag än vad männen gör.

- Undersökningen visar att det blivit vanligare att leva som kombinatör som företagare. Den nya delningsekonomin underlättar och bygger till stor del på projektuppdrag eller kortare anställningar, något som kvinnor tillämpar i högre utsträckning, säger Lennart Hedström.

Länk till rapporten på TRRs hemsida

Claes Åberg, marknadschef TRR, tel 0708-67 60 57

eller Boo Ehlin, pressansvarig, tel 070-552 92 92

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har drygt 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi stöttat över 500 000 personer till nytt jobb sedan starten 1974.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 35 000 företag med sammanlagt 950 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 240 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.trr.se

Vi är speciellt glada över att så många företag som startas via TRR är livskraftiga under  lång tid. Det tror vi beror på vår metodik och att våra rådgivare ger konstruktiva råd och bedömer affärsidén innan de drar igång.
Lennart Hedström, vd TRR
Undersökningen visar att det blivit vanligare att leva som kombinatör som företagare. Den nya delningsekonomin underlättar och bygger till stor del på projektuppdrag eller kortare anställningar, något som kvinnor tillämpar i högre utsträckning.
Lennart Hedström, vd TRR