• TRR/

TRR Trygghetsrådet på plats när Saab i Trollhättan begärts i konkurs

TRR står beredda med rådgivare för att ge stöd till de drygt 1 500 berörda tjänstemännen när Saab i Trollhättan har begärts i konkurs.

TRR kommer att hålla informationsmöten i nästa vecka och därefter erbjuda ett första samtal till de anställda. Sedan tilldelas alla en rådgivare.

- Vår erfarenhet från bland annat nedläggningen av Ericsson i Gävle och AstraZeneca i Lund gör att vi snabbt kan sätta upp en professionell organisation och därför är vi beredda från dag ett i Trollhättan, säger Calle Leinar, VD för TRR Trygghetsrådet.

TRR erbjuder framförallt individuell rådgivning, gruppaktiviteter och möjlighet att använda TRR Online, ett digitalt verktyg för att snabbt komma igång med att söka jobb. De gruppaktiviteter som kommer att finnas är de som TRR vanligtvis utför, exempelvis hur man skriver ett bra CV, presenterar sig själv på tre minuter eller hur man startar företag.

Förutom de TRR-rådgivare som kommer att stötta de tidigare Saab-anställda kommer ett antal personer finnas på plats för samtal och för att ge fördjupat stöd vid särskilda behov.

TRR är även förberett på att stötta de underleverantörer och deras anställda som kommer att påverkas av Saabs nedläggning. Resurser kommer att knytas upp till de orter där behov uppstår.

Ann-Sofi Sjöberg
Informationschef TRR
ann-sofi.sjoberg@trr.se

Jonas Björkman
Regionchef TRR Trollhättan och Västra Götaland
jonas.bjorkman@trr.se

Ytterligare pressmaterial

På TRRs hemsida, www.TRR.se, under menyn ”Press” finns bland annat pressbilder.

TRR Trygghetsrådet
arbetar med omställning och har mer än 30 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att coacha tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.

Taggar:

Citat