Urstark arbetsmarknad i Stockholm

Allt färre tjänstemän har blivit uppsagda i Stockholmsregionen det senaste halvåret. Andelen som sökt stöd från Trygghetsrådet har minskat 23 procent. Och andelen uppsagda 50-59 åringar som får nytt jobb fortsätter att öka. Under första halvåret i år ökade andelen med 6 procent i jämförelse med samma period förra året.

Färsk halvårsstatistik från TRR Trygghetsrådet för Stockholmsregionen visar att antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd via TRR minskat med 23 procent, eller 425 personer sedan halvårsstatistiken för 2015.

-Arbetsmarknaden för tjänstemän är fortsatt stark i Stockholmsregionen. Det är en fortsatt positiv trend – allt färre blir uppsagda, säger Rönnaug Melbye, regionchef Stockholmsregionen, TRR Trygghetsrådet och fortsätter:

-Positivt är att så många kommer i nytt arbete och att andelen över 50 år som får nytt jobb fortsätter att öka.

2 127 aktivt arbetsökande personer har under första halvåret i år lämnat TRR. Av dessa fick 88 procent en ny anställning. 70 procent fick lika eller högre lön och 86 procent fick lika eller högre befattning. Liknande siffror som förra årets halvårsstatistik.

Andelen 50-59 åringar som gått till nytt arbete är fortsatt hög och har under första halvåret i år ökat med 6 procent jämfört med samma period förra året.

Flest rekryteringar sker i branschen service och tjänster tätt följd av data och it-branschen – där en ökning skett med 15 procent.

Claes Åberg, Marknadschef på TRR, Tel 0708-67 60 57
eller Rönnaug Mellbye, regionchef TRR i Stockholm, Tel 076-141 00 64

Arbetsmarknaden för tjänstemän är fortsatt stark i Stockholmsregionen. Det är en fortsatt positiv trend – allt färre blir uppsagda.
Rönnaug Mellbye, regionchef TRR i Stockholm