2013 blir inte en repris på krisåret 2009

Många tjänstemän söker TRRs stöd men inga extrema ökningar i antalet uppsägningar under 2013

Under årets sista fyra månader har antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd av TRR ökat med 30 procent jämfört med motsvarande period 2011. Varslen och uppsägningarna kommer att fortsätta att öka under 2013 men TRR bedömer att det inte blir samma extrema ökningar som 2009 då finanskrisen slog hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Under 2013 förväntas 20 000 tjänstemän söka stöd av TRR vilket är nästan 7 000 färre än krisåret 2009.

Som TRR tidigare rapporterat går Sverige in i en ny lågkonjunktur. Enligt TRRs första prognos för 2013 väntas 20 000 tjänstemän söka stöd hos TRR under året – vilket är många – men samtidigt väntas omställningen fungera fortsatt väl.

Tätbefolkade regioner drabbas hårt
Stockholm, Malmö och Lund kommer att drabbas hårt av uppsägningar under 2013. Även i Örebro och Östergötland, där arbetsmarknaden för tjänstemän varit mycket god sedan den senaste lågkonjunkturen, väntas stora ökningar av antalet tjänstemän som söker stöd hos TRR under 2013.

3 av 5 hittar nytt jobb genom kontakter
Det mest effektiva sättet att hitta nytt jobb är fortfarande via kontakter – hela tre av fem tjänstemän anger att de hittat nya arbetet med hjälp kontakter.

–   Mitt tips till arbetssökande tjänstemän är att använda den stundande julledigheten till att stanna upp. Tänk över vad du vill med din fortsatta karriär och vilka yrkesmål du vill sätta upp för 2013. Fundera på hur du kan stärka din kompetens, antingen via formell utbildning eller genom inriktningen på ditt arbete. Uppdatera sen din CV och sök nya jobb, säger Calle Leinar, VD för TRR.

–   Tänk också på att det är viktigt att både vårda sina gamla kontakter och att identifiera vilka nya personer du vill lära känna. Det bästa sättet att få ett nytt jobb är just via kontakter, säger Calle Leinar, VD för TRR.

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har nästan 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att coacha tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.