2013 ett rekordår - 88 procent i nytt jobb

88 procent av de aktivt arbetssökande tjänstemännen fick nytt jobb förra året, vilket är en rekordhög andel. Men det finns skillnader i anställningsvillkor för kvinnor och män, visar TRRs arbetsmarknadsstatistik.

Under 2013 fick nio av tio, 88 procent, av de aktivt arbetssökande privatanställda tjänstemännen nytt jobb, vilket är två procentenheter fler än under föregående år.

– Det är det bästa resultatet i TRRs 39-åriga historia och naturligtvis väldigt glädjande. Inte minst med tanke på de dåliga tiderna. Det känns väldigt bra att leda en organisation som både har kompetensen och de ekonomiska musklerna för att kunna stötta människor genom tuffa omställningar, säger Calle Leinar, VD för TRR.

Visstid för kvinnorna och för de äldre
TRR har undersökt anställningsvillkoren för de tjänstemän som fick nytt jobb 2013.

Kvinnor får visstidsanställning i högre utsträckning än män, som alltså i högre grad får fast anställning. Dessutom får både kvinnor och män över 50 år visstidsanställning i högre utsträckning än yngre.

Vanligast är visstidsanställningar bland kvinnliga tjänstemän över 60. I den åldersgruppen anställs 58 procent av kvinnorna på visstid, jämfört med 46 procent av männen. Men skillnaden mellan kvinnor och män är lika i alla åldersgrupper: cirka 13 procentenheter fler kvinnor än män får visstidsanställning istället för fast anställning.

Kvinnor går till offentlig sektor
Av de tjänstemän som fick nytt jobb 2013 gick dubbelt så många av kvinnorna än av männen till offentlig sektor. Äldre kvinnor går till offentlig sektor i högre utsträckning än yngre kvinnor, och bland kvinnor över 40 är stat, kommun och landsting en viktigare arbetsgivare än någon av de privata sektorerna.

Också andelen män som går till offentlig sektor är högre i de äldre åldersgrupperna. Av männen över 59 år går nio procent till stat, kommun och landsting, jämfört med 21 procent av kvinnorna i samma åldersgrupp.

– Visstidsanställningar är vanligare i stat, kommun och landsting än i privat sektor, säger Calle Leinar.

Jämställd löneutveckling
TRR har också undersökt skillnaden i löneutveckling mellan könen. Här finns inga skillnader: 28 procent av såväl de kvinnliga som de manliga tjänstemännen fick högre lön på sitt nya jobb 2013.

– Vad man kan konstatera är att omställningar lönar sig ibland, säger Calle Leinar.

Av de 15 499 aktivt arbetssökande tjänstemännen som TRR har stöttat under 2013:

• startade åtta procent eget företag
  • valde sex procent att påbörja längre studier

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att coacha tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 850 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.