Allt fler får jobb över internet

Tjänstemännens arbetsmarknad återhämtar sig långsamt. Nio av tio av de aktivt arbetssökande tjänstemän som lämnade TRR under årets tre första kvartal fick ny anställning och antalet tjänstemän som sökte TRRs stöd minskade något jämfört med motsvarande period ifjol. Dessutom hittar allt fler sitt nya jobb via internet - en trend som Stockholm leder.

Under de tre första kvartalen 2014 har antalet tjänstemän som söker stöd av TRR minskat med cirka 1 500 jämfört med motsvarande period ifjol – från 13 198 till 11 689.

Av de aktivt arbetssökande tjänstemän som lämnade TRR under årets första nio månader gick 88 procent, nästan nio av tio, vidare till nytt jobb. 67 procent fick tillsvidareanställning, två procentenheter fler jämfört med de första nio månaderna 2013.

Service och tjänster anställer flest

Under årets första tre kvartal gick Service & Tjänster om Stat, Kommun & Landsting som den sektor som anställde flest tjänstemän. Tredje största sektorn var Handel & Försäljning, precis som ifjol.

- Vad vi ser är att den privata sektorn återhämtar sig, om än långsamt. Att stat, kommun och landsting inte längre är den viktigaste arbetsgivaren för uppsagda tjänstemän är ett tecken på det. Färre uppsagda tjänstemän och en något högre andel fasta jobb bland nyanställda är tecken på samma sak, säger Calle Leinar, VD TRR Trygghetsrådet.

Stockholm leder internettrend

Andelen aktivt arbetssökande tjänstemän som fick nytt jobb via internet ökade från 18 till 22 procent i hela landet under de första tre kvartalen 2014, jämfört med samma period ifjol. Tittar man på Stockholm har andelen ökat från 23 till 30 procent.

- LinkedIn växer med två konton i sekunden världen över. Men det är absolut inte bara sociala medier som växer, utan en massa andra plattformar också. Till exempel CV-databaser, annonser på företag och organisationers egna hemsidor eller jobbsajter av olika slag. Vad vi ser nu är en trend som Stockholm leder, säger Jesper Olsson, rådgivare på TRR.

Av de 11 914 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR stöttat under de tre första kvartalen 2014:

• startade sju procent eget företag
  • valde fem procent att påbörja längre studier

Stefan Eklund

Marknadschef TRR