Arbetsmarknaden för tjänstemän allt bättre, halvering av antalet uppsagda

Arbetsmarknaden för tjänstemän allt bättre, halvering av antalet uppsagda - Med TRRs stöd går nio av tio uppsagda tjänstemän vidare till nytt jobb

TRRs statistik för de tre första kvartalen 2010 visar att arbetsmarknaden för tjänstemännen snabbt förbättras. Knappt hälften så många uppsagda tjänstemän har sökt sig till TRR Trygghetsrådet jämfört med samma period 2009. Av de aktivt arbetssökande som har lämnat TRR under de tre första kvartalen har nio av tio, 86 procent, fått ett nytt jobb.

- Arbetsmarknadsmörkret skingras ytterligare för uppsagda tjänstemän. Vi ser markant färre uppsägningar samtidigt som nio av tio med TRRs stöd går vidare till nytt arbete. I snitt tar det ett halvår för de uppsagda tjänstemännen att ta nästa steg i karriären. Ett ytterligare exempel på ljusningen är att fem procentenheter fler i gruppen 50+ fått jobb, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar uppsagda tjänstemän till nytt arbete. I rapporten som omfattar årets tre första kvartal har TRR tagit reda på hur många tjänstemän som har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna.

Knapp halvering av antal tjänstemän till TRR Under årets första tre kvartal var antalet tjänstemän som sökte sig till TRR 11 710 motsvarande antal under samma period 2009 var 21 475 tjänstemän. Antalet som lämnat TRR under perioden 1 januari till 30 september 2010 var 14 583 tjänstemän.

Prognosen för antalet uppsagda tjänstemän som förväntas söka sig till TRR under 2010 sänks ytterligare från 18 000 till 14 800.

Bra villkor och bra jobb för tjänstemännen Av dem som gått vidare till ett nytt arbete fick 68 procent en fast anställning och 86 procent fick en lika hög eller högre befattning. 71 procent av tjänstemännen fick en lika hög eller högre lön jämfört med deras tidigare arbete.

- Andelen som fått en tillsvidareanställning med TRRs hjälp skiljer sig åt i riket. Glädjande nog har Skåne trots den senaste tidens uppsägningar markant fler tillsvidareanställningar, 75 mot 68 procent, som är genomsnittet i hela riket, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Nästan två tredjedelar, 60 procent, av de uppsagda tjänstemännen fick nytt arbete med hjälp av kontakter. Hela 18 procent fann sitt nya jobb genom internet, vilket är tre procentenheter högre än samma period föregående år. Åtta procent hittade nytt jobb med hjälp av tidningsannonser.

Av de 14 583 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR har stöttat under de tre första kvartalen 2010:

? fick 78 procent en ny anställning ? startade 8 procent eget företag ? valde 6 procent att påbörja längre studier

Service- och tjänstesektor i topp Rapporten visar att en majoritet av dem som gick vidare till en ny anställning återfinns inom service och tjänster samt verkstads- och metallindustrin, dit elva respektive tio procent av tjänstemännen gick. Tredje vanligast är att tjänstemännen går till tjänster inom handel och försäljning, dit nio procent gick.

Ytterligare pressmaterial På TRRs hemsida, www.TRR.se, under menyn "Press" finns tidigare statistik samt pressbilder.

För ytterligare information kontakta Ann-Sofi Sjöberg Informationschef TRR 08-406 91 05 0708-67 60 24 ann-sofi.sjoberg@trr.se

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 265 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.