Åtta av tio skånska tjänstemän får jobb trots tuff marknad

– Uppsagda skånska tjänstemän får lägre lön på nya jobbet

Under årets första nio månader sökte 1 623 tjänstemän stöd hos TRR i Skåne vilket är 199 fler än under motsvarande period ifjol. Skåne tycks mer påverkat än övriga riket av den ekonomiska krisen på kontinenten.

Drygt åtta av tio aktivt arbetssökande tjänstemän i Skåne har fått jobb under årets tre första kvartal, vilket är något färre än i landet i stort. Dessutom ökar andelen uppsagda tjänstemän som får lägre lön på nya arbetsplatsen med sju procentenheter, från 27 till 34 procent, jämfört med samma period förra året. Andelen som får fast anställning minskar något. I resten av landet ser vi motsatt trend.

Att allt fler uppsagda tjänstemän i Skåne går till handeln och till den offentliga sektorn är en förklaring till att många får lägre lön på nya jobbet, säger Bo Altinius, regionchef för TRR i Skåne.

Fortsatt tuff arbetsmarknad under 2013
Vi räknar med en fortsatt tuff arbetsmarknad under nästa år, med ett stort antal uppsagda tjänstemän. TRR håller därför hög beredskap i Skåneregionen. Samtidigt är efterfrågan på arbetskraft fortsatt god, mer än 80 procent av de uppsagda tjänstemännen som TRR stöttar får trots allt nytt jobb, säger Bo Altinius.

Bo Altinius
Regionchef TRR Skåne
bo.altinius@trr.se

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.