Fast anställning och högre lön för tjänstemän i Västra Götaland

– Saab-omställningen blev en framgång

Saabs konkurs har präglat arbetsmarknaden för tjänstemän i Västra Götaland sedan årsskiftet.  Under de första tre kvartalen 2012 sökte 1 742 tjänstemän stöd hos TRR Västra Götaland vilket är 558 fler än under motsvarande period ifjol. Tack vare tidiga insatser från TRR har det gått bra för de uppsagda Saab-tjänstemännen, vilket avspeglar sig i statistiken: 91 procent av de uppsagda tjänstemännen i Västra Götaland har fått jobb, jämfört med 86 procent i hela landet.

Fler tillsvidareanställningar och högre löner
Andelen uppsagda tjänstemän som fått tillsvidareanställning på nya jobbet har ökat med 16 procentenheter, från 60 till 76 procent, jämfört med de tre första kvartalen förra året. Andelen som fått högre lön har ökat med 12 procentenheter, från 28 till 40 procent. Till stor del kan det förklaras av att före detta Saab-tjänstemän fått bättre villkor på nya jobbet.

– Lärdomen är att många stannar på samma arbetsplats för länge. Att byta jobb ibland är bra för karriären, säger Jonas Björkman, regionchef för TRR.

Framgångsfaktorer
Omställningen efter Saabs konkurs i slutet av förra året, när 1 447 tjänstemän förlorade jobbet i ett slag, är TRRs största projekt någonsin. Resultatet har varit över förväntan – drygt 1 000 personer har redan nytt jobb eller har gått vidare till längre studier.

– Framgångsfaktorerna var bland annat hög beredskap. Vi var på plats tidigt och byggde upp en organisation för att stötta de uppsagda tjänstemännen, säger Jonas Björkman.

Fordonsbranschen rekryterade flest tjänstemän
Saab-omställningen märks i arbetsmarknadsstatistiken för Västra Götaland också på andra sätt. Andelen tjänstemän som rekryterades till fordonsbranschen har ökat från 6 till 22 procent, jämfört med de tre första kvartalen förra året. Under de första nio månaderna 2012 var fordonstillverkning den bransch som rekryterade flest tjänstemän.

Saab-omställningen syns också i det faktum att andelen tjänstemän som fått nytt jobb på ett företag med fler än 100 anställda ökat från 47 till 56 procent, jämfört med samma period ifjol.

Jonas Björkman
Regionchef för TRR i Trollhättan och övriga Västra Götaland
jonas.bjorkman@trr.se

Claes-Göran Ivarsson
Regionchef för TRR i Göteborg
claes-goran.ivarsson@trr.se

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.