Fler tjänstemän får fast anställning och högre lön

– Många stannar för länge på samma arbetsplats

Under årets första nio månader sökte 11 960 tjänstemän stöd hos TRR – 3 730 fler än under motsvarande period ifjol. Den sviktande konjunkturen till trots måste arbetsmarknaden för tjänstemän beskrivas som god då nio av tio aktivt arbetssökande fått nytt jobb. Andelen som får fast anställning har ökat från 66 till 70 procent, dessutom har andelen som får högre lön på sin nya arbetsplats ökat från 29 till 31 procent.

Solskensexemplet Saab Automobile i Västra Götaland
Att utvecklingen går mot fler osäkra visstidsanställningar är nog en utbredd bild. Men det stämmer inte för tjänstemännen, där ser vi snarare motsatt trend, säger Calle Leinar, VD för TRR.

Trenden är tydligast i Västra Götaland, där andelen tillsvidareanställningar har ökat med 16 procentenheter, från 60 till 76 procent, jämfört med de tre första kvartalen ifjol. Dessutom har andelen som får högre lön på sin nya arbetsplats ökat med 12 procentenheter, från 28 till 40 procent.

En lärdom man kan dra av omställningarna inom fordonsindustrin i Västra Götaland är att många stannar på samma arbetsplats för länge. Det är inte så dumt att byta jobb ibland, säger Calle Leinar.

TRR justerar prognosen
I september skakade tjänstemännens arbetsmarknad till. Antalet tjänstemän som söker vårt stöd ökade kraftigt, till 1529 jämfört med 945 september förra året. Vi ser en tydlig men inte dramatisk försämring på arbetsmarknaden, säger Calle Leinar.

Tidigare i år prognostiserade TRR att 16 000 uppsagda tjänstemän skulle söka stöd hos TRR under 2012. TRR behåller prognosen för hur många tjänstemän som kommer till TRR under året, men däremot sänker vi prognosen för hur många tjänstemän som får nytt jobb med cirka 900 personer, från 16 100 till 15 210. Antalet varsel och uppsägningar väntas öka under resten av hösten.

Fordonsindustrin anställde många
Bland dem som gick vidare till en ny anställning fick sju procent jobb inom fordonstillverkning, vilket är en ökning med nästan fem procentenheter jämfört med samma period i fjol. Liksom tidigare är service- och tjänstesektorn den bransch som rekryterar störst andel av tjänstemännen – 14 procent – vilket är en ökning med två procentenheter. Samtidigt minskar andelen tjänstemän som går till verkstadsindustrin med nästan tre procentenheter, från elva till åtta procent.

Av de 10 514 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR har stöttat under de första tre kvartalen 2012:

•   fick 79 procent en ny anställning
•   startade sju procent eget företag
•   valde fem procent att påbörja längre studier

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.