Fortsatt omställning i högkonjunktur

-       Trots utmaningar i storstadsregioner går nio av tio uppsagda tjänstemän vidare till nytt jobb med TRRs stöd

TRR Trygghetsrådets statistik för första halvåret 2011 visar att arbetsmarknaden för tjänstemännen fortsatt att förbättras men med vissa regionala avvikelser. Det är framförallt i storstadsregioner där storföretag valt att omstrukturera. Enligt TRRs statistik för hela riket har drygt hälften så många uppsagda tjänstemän sökt stöd jämfört med första halvåret 2010. Rikstrenden överensstämmer inte med utvecklingen i bland annat Stockholm, där nästan lika många tjänstemän jämfört med samma period förra året sökt hjälp hos TRR. Nio av tio, 87 procent, av de aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR stöttat har fått nytt jobb.

-       Ett antal stora företag i Skåne har aviserat omställningar och i Västra Götaland råder osäkerhet. I Stockholmsregionen är det tydligt att vissa stora arbetsgivare fortsätter omställningen trots högkonjunktur. TRR hjälper också företag att skärpa omställningskompetensen och rusta företagen inför nästa lågkonjunktur, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Många 50 plus får jobb
Under första halvåret 2011 var antalet tjänstemän som sökte sig till TRR 5 720 medan det under samma period 2010 var 8 940 tjänstemän som kom in till TRR. Antalet aktivt arbetssökande som lämnat TRR och fått ett nytt jobb under perioden 1 januari till 30 juni var drygt 7 400 tjänstemän. Tiden till nytt jobb är i dag sex månader.

-       Andelen personer 50 år och äldre som fått ny anställning har ökat med nio procentenheter jämfört med halvårsskiftet 2010. Det är glädjande att efterfrågan på erfarna tjänstemän är stor och många kommer därför snabbt ut i arbete igen, kommenterar Carl-Gustaf Leinar.

Färre fastanställningar men lika hög lön
Av dem som gått vidare till ett nytt arbete fick 66 procent en fast anställning, en liten minskning som är att jämföra med 68 procent samma period halvårsskiftet 2010. 85 procent fick en lika hög eller högre befattning och 70 procent av tjänstemännen fick en lika hög eller högre lön jämfört med deras tidigare arbete.

Allt fler hittar sitt nya jobb via bemanningsföretag med en ökning till elva procent jämfört med nio procentenheter samma period förra året. Vanligast är dock att man hittar nytt jobb via kontakter. Nästan två tredjedelar, 58 procent, av de uppsagda tjänstemännen fick nytt arbete med hjälp av kontakter och 19 procent nådde sitt nya jobb genom internet.

Av de 8 560 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR hjälpt vidare under det första halvåret 2011:

• startade 8 procent eget företag
  • valde 3 procent att påbörja längre studier

Service- och tjänstesektorn rekryterar flest
TRRs statistik visar att majoriteten av dem som gick vidare till en ny anställning återfinns inom sektorn service och tjänster samt verkstadsindustrin, dit tolv respektive elva procent av tjänstemännen gick. Tredje vanligast är att tjänstemännen går till tjänster inom stat, kommun eller landsting dit tio procent gick. De tjänstemannaprofiler som efterfrågas mest är ekonomer och ingenjörer. Svårast att hitta nya jobb har oftast tjänstemän med bakgrund i administrativa tjänster.

Ytterligare pressmaterial
På TRRs hemsida, www.TRR.se, under menyn ”Press” finns ytterligare statistik samt pressbilder.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.