Här finns jobben 2020

Coronapandemin har satt hela Sverige på prov. Trots det tuffa läget och osäkerheten på arbetsmarknaden, finns också ljus och hopp med nya sätt att jobba och branscher som behöver rekrytera. TRRs statistik ger en klar bild över vilka yrken där flest tjänstemän hittar nytt jobb under pandemin.

Den bransch som rekryterat överlägset flest är den offentliga sektorn. Den ligger oftast i topp, men i år sticker arbetsgivare som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Försvarsmakten ut mer än vanligt. Där är handläggare det vanligaste yrket tätt följd av roller inom IT och digitalisering, säger Erica Sundberg, operativ chef på TRR.

Under årets första åtta månader har TRR tagit emot 7 500 fler uppsagda tjänstemän jämfört med samma period förra året. Totalt har TRR tagit emot 15 200 personer, vilket är nästan dubbelt så många som beräknat för 2020. Positivt är att nästan lika många tjänstemän har hittat nytt arbete i år som under samma period 2019. I år är det också fler än normalt som gått tillbaka till sin tidigare arbetsgivare.

– Vi ser att många av dem vi stöttar ger upp och tror att det inte är någon idé att söka jobb nu. Men det finns jobb och vi ser tydligt att de som engagerar sig hittar en positiv lösning, säger Erica Sundberg.

TRRs arbetsmarknadsstatistik för tjänstemän som fått nytt jobb med stöd av TRR under perioden 1 mars till 31 augusti 2020.

Yrken där flest hittar jobb
Här är de tio vanligaste yrkena där flest just nu hittar jobb:

1. Säljare
  2. Projektledare
  3. Konsult:
    service och tjänster, IT, rekrytering/bemanning, teknik, kemi och läkemedel.
  4. Administratör:
    offentlig sektor, service och tjänster, bygg och anläggning, grafisk media och förlag.
  5. Ekonomiassistent
  6. Lärare
  7. Handläggare
  8. Butikschef