Högkonjunkturen tar fart första kvartalet

–        Nio av tio uppsagda tjänstemän vidare till nytt jobb

Arbetsmarknaden för tjänstemännen fortsätter att förbättras. Under årets första kvartal har antalet uppsagda tjänstemän som sökt sig till TRR Trygghetsrådet nästan halverats jämfört med samma period förra året. Av de aktivt arbetssökande som har lämnat TRR har nio av tio, 87 procent, fått nytt arbete. Det är en procentenhet mer jämfört med första kvartalet 2010.

Fem län, Östergötland, Kalmar, Dalarna, Södermanland och Gävleborg, har lyckats stötta minst 90 procent av de uppsagda tjänstemännen till nytt arbete eller till start av företag.

-          Vår prognos under 2011 är att ungefär 1 400 tjänstemän per månad kommer lämna TRR och gå vidare i sina karriärer. I mars ligger den siffran på nästan 1 900 vilket är 500 fler än prognosen. Dessa siffror, tillsammans med TRRs resultat med till och med 90 procent i nytt arbete i ett flertal län talar för att högkonjunkturen nu tar fart, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar uppsagda tjänstemän till nytt arbete samt ger företag stöd och råd vid omställning över konjunkturcyklerna. TRR har undersökt hur tjänstemännen har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna. Under första kvartalet 2011 sökte 2 796 uppsagda tjänstemän stöd hos TRR, motsvarande siffra 2010 var 4 820.

Erfarenhet värderas
Andelen uppsagda tjänstemän i åldersgrupperna 50 år och äldre som har fått arbete har ökat med tio procentenheter jämfört med samma kvartal 2010.

-          Det är positivt att seniora tjänstemän med erfarenhet värderas högt på arbetsmarknaden, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR

Var tredje får högre lön
Av de uppsagda tjänstemän som TRR stöttat till ett nytt arbete fick 66 procent en fast anställning. Det är två procentenheter lägre jämfört med första kvartalet 2010. Däremot är andelen som får högre lön och högre befattning på nya arbetet konstant, 27 respektive 14 procent såväl första kvartalet i år som förra året.

Allt fler på nytt jobb via bemanningsföretag
59 procent, av de uppsagda tjänstemännen fick nytt arbete med hjälp av kontakter vilket är en minskning med fyra procentenheter jämfört med första kvartalet 2010. 18 procent nådde sitt nya jobb via internet. Hela elva procent hittade nytt jobb med hjälp av bemannings- och rekryteringsföretag vilket är en ökning med fyra procentenheter jämfört med samma period 2010.

Av de 4 812 tjänstemän som TRR hjälpt vidare under det första kvartalet 2011:

• startade åtta procent eget företag
  • valde fyra procent att påbörja längre studier

Service- och tjänsteföretag rekryterar flest
Bland dem som gick vidare till en ny anställning fick tolv procent jobb inom service- och tjänstesektorn. Verkstads- och metallföretagen fortsätter uppåt och rekryterade elva procent av tjänstemännen vilket är två procentenheter högre än första kvartalet 2010. Offentlig sektor rekryterade tio procent vilket är en procentenhet högre jämfört med samma period förra året.

-          Enligt TRR Rekryteringsservice är ingenjörer och ekonomer de mest efterfrågade yrkeskategorierna. Vi ser också att bemannings- och rekryteringskonsulter är eftersökta, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Ytterligare pressmaterial
På TRRs hemsida, www.TRR.se, under menyn ”Press” finns länsvis statistik samt pressbilder.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 250 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.