Lättast få nytt jobb för tjänstemän i storstan

Under första halvåret 2014 fick 90 procent av de aktivt arbetssökande tjänstemännen nytt jobb. Tjänstemännens arbetsmarknad blir långsamt bättre och antalet uppsagda tjänstemän som sökte TRRs stöd minskade med drygt tusen personer. Överlag ser tjänstemännens arbetsmarknad bäst ut i storstadsregionerna men branscher som fordon, transport och media har det tufft.

Tjänstemännens arbetsmarknad blir bättre, men det går långsamt. 90 procent av de aktivt arbetssökande tjänstemännen fick nytt jobb under första halvåret 2014, en lika stor andel som under första halvåret 2013. Flest tjänstemän rekryterades till sektorn Service & Tjänster. Andelen tjänstemän som gick till offentlig sektor minskade med två procentenheter.

- Att en stor del av de nyanställda tjänstemännen går till offentlig sektor brukar vara ett uttryck för lågkonjunktur - de privata företagen drar sig för att anställa. Att en mindre andel går till kommun, stat och landsting kan alltså vara ett tecken på ekonomisk återhämtning, säger Calle Leinar, VD TRR Trygghetsrådet.

Fordonsindustrin, media och transport säger upp

Antalet uppsagda tjänstemän som sökte stöd hos TRR minskade med drygt tusen personer under första halvåret 2014, jämfört med samma period ifjol. Överlag ser tjänstemännens arbetsmarknad bäst ut i storstadsregionerna. Uppsägningar inom fordonsindustrin befaras dock öka och inom media- samt transportbranschen har varslen duggat tätt och ytterligare väntas.

- På sätt och vis har vi lämnat konjunkturcyklerna med låg- och högkonjunkturer bakom oss. Vi ser mycket mer av strukturomställningar, där olika branscher går upp och ner, men inte nödvändigtvis samtidigt, säger Calle Leinar.

Fler får lägre lön

Andelen uppsagda tjänstemän som fick tillsvidareanställning på nya jobbet är oförändrad, jämfört med samma period ifjol: 67 procent. Men andelen som fick lägre lön på nya jobbet ökade med två procentenheter till 32 procent.

- Det är svårt att veta säkert vad det beror på, men när vi analyserar siffrorna närmare ser vi att äldre är överrepresenterade i den grupp som fick lägre lön. 45 procent är över 50 år, säger Calle Leinar.

Av de 8 170 aktivt arbetssökande tjänstemännen som TRR har stöttat under första halvåret 2014:

• fick 83 procent en ny anställning
  • startade sju procent företag
  • valde tre procent att påbörja längre studier